تشخیص سویه های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس کمپلکس با استفاده از روش اسپولیگوتایپینگ در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان مسیح دانشوری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هدف از این مقاله شناسایی و تمایز الگوی ژنتیکی سویه های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس کمپلکس بیماران مسلول با استفاده از پلی مرفیسمDR(Direct Repeat) با روش اسپولیگوتایپینگ می باشد.
روش بررسی
کشت مثبت متلعق به 238 بیمارمبتلا به سل ریوی از نظر اسپولیگوتایپینگ مورد بررسی قرار گرفت. جداسازی اولیه ی سویه های مایکوباکتریوم باروش پتروف 4 درصد و با استفاده از محیط جنسون Lowenstein Jensen (LJ) انجام شد و برای شناسایی سویه ها از آزمایشات بیوشیمیایی از قبیل، نیاسین، فعالیت کاتالاز، احیای نیترات استفاده شد. حساسیت دارویی در برابر ایزونیازید (2/0 میکروگرم در میلی لیتر)، ریفامپین (40 میکروگرم در میلی لیتر، استرپتومایسین (10 میکروگرم در میلی لیتر) و اتامبوتول (2میکروگرم در میلی لیتر) به روش تناسبی انجام و سویه ها به سه گروه حساس، MDR و غیر MDR تقسیم بندی شدند. سپس DNA از کلنی های مثبت با روش CTAB استخراج گردید. قطعات مورد نظر با روش PCR تکثیر شده و پس از دناتوره کردن قطعه ی تکثیر شده، عمل هیبریداسیون با آنزیم استرپتاویدین پر اکسیداز به روشLine Reverse Blot صورت گرفت. با اضافه کردن مقداری لومینسانس و قرار دادن غشاء بر روی فیلم X-ray، رادیوگرافی انجام گردید.
یافته ها
سویه ها به 9 دسته (،CAS1،CAS2 Beijing، Haarlem، U، T1،T2، EAI2 EAI3) متمایز شدند، که بیشترین تعداد مربوط به سویه ی Haarlem (27 درصد، 238/66) و CAS1 (25 درصد، 238/60) می باشد. همچنین با این روش دو سویه ی متعلق به مایکوباکتریوم بویس شناسایی شد.
نتیجه گیری
این روش سریع، ساده و دارای حساسیت بالا برای تمایز سویه های مایکوباکتریوم توبرکوزیس و مطالعات اپیدمیولوژی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p667906 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!