زمان انتظار ارائه خدمات اورژانس در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1386

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

یکی از عوامل موثر در بهینه سازی و ارتقاء کیفیت خدمات اورژانس، بررسی گردش کار و زمان توقف بیماران در اورژانس می باشد. هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه زمان های انتظار بیماران برای دریافت خدمات تشخیصی و درمانی در بخش اورژانس از زمان ورود بیمار تا خروج از این بخش بود.

روش بررسی

در این پژوهش توصیفی، با استفاده از پرسش نامه ای که بر اساس فرم «زمان سنجی گردش کار خدمات اورژانس» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طراحی شده بود، اطلاعات 249 مراجعه کننده به بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی حضرت رسول اکرم و بیمارستان فیروز آبادی تهران، از 18 آذر تا اول دی ماه 1386 به صورت پیوسته و به مدت یک هفته در هر بیمارستان از زمان ورود به اورژانس تا ترخیص جمع آوری و زمان های انتظار برای دریافت خدمات تشخیص و درمانی بررسی شد.

یافته ها

میانگین کل مدت اقامت بیمار در بخش اورژانس 6/283 دقیقه بود که میانگین این زمان در بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی حضرت رسول اکرم (3/346 دقیقه) بسیار طولانی تر از بیمارستان فیروزآبادی (5/229 دقیقه) بود. میانگین کلی فاصله زمانی ورود بیمار تا اولین ویزیت پزشک 1/13 دقیقه و میانگین کلی فاصله زمانی اولین ویزیت تا انجام اولین اقدام درمانی 3/105 دقیقه بود. میانگین کلی فاصله زمانی صدور دستور ترخیص توسط پزشک تا خروج بیمار از بخش اورژانس 3/49 دقیقه بود.

نتیجه گیری

به نظر می رسد زمان انتظار ارائه خدمات در بیمارستان های مورد بررسی طولانی می باشد، لذا بازنگری و اصلاح فرآیندهای ارائه خدمت به بیمار در بخش اورژانس و همچنین آموزش به ارائه دهندگان خدمات ضروری است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
117
لینک کوتاه:
magiran.com/p682275 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!