مطالعه آزمایشگاهی فرایند تزریق حلال به نفت سنگین در محیط های متخلخل همگون و شکافدار ربع پنج نقطه ای بوسیله میکرومدل شیشه ای

پیام:
چکیده:
در این تحقیق، از میکرومدل شیشه ای که در ابتدا از نفت سنگین اشباع شده برای مطالعه و بررسی اثر پارامتر های فیزیکی شکاف و استراتژی های مختلف تزریق حلال های هیدروکربنی نظیر هگزان، دکان و همچنین حلال مخلوط در الگوهای ربع پنج نقطه ای همگون و شکاف دار استفاده شده است. تاثیر پارامترهای مختلف از قبیل شدت جریان تزریقی و نوع حلال تزریقی، ساختمان حفره ها وپارامتر های فیزیکی شکاف، شامل جهت، ناپیوستگی، فاصله، تعداد و همپوشانی شکاف در بازدهی فرایند تزریق حلال مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین استراتژی های مختلف، تزریق همزمان آب و حلال، تزریق متناوب حلال و آب، غوطه وری نفت در حلال، طراحی و انجام شده است. نتایج نشان می دهد که با افزایش شدت جریان تزریقی حلال، میزان بازیافت نفت کمتر می شود. در حالی که با افزایش گرانروی حلال تزریقی، میزان بازیافت بیشتر می شود. همچنین اگر شکل حفره ها در الگوی جریان، لوزی باشد بازیافت نفت، بیشتر از حالتی است که شکل حفره ها مربع است. میزان بازیافت نفت در حالتی که زاویه قرار گرفتن حفره ها و گلوگاه ها 30 درجه است بیش ازحالتی است که این زاویه 90 یا 45 درجه باشد. نتایج به دست آمده تایید می کند که برای شکاف با زاویه 45 درجه، میزان برداشت نفت بیشتر از حالتی است که جهت شکاف در مسیر جریان است. همچنین مشاهده گردید که ناپیوستگی و همپوشانی شکاف ها و یا افزایش فاصله بین آنها باعث کاهش میزان برداشت نفت می شود. در حالی که توزیع شکاف ها باعث افزایش میزان بازیافت می شود. میزان ضریب بازیافت نفت در استراتژی تزریق متناوب آب و حلال، در مقایسه با تزریق همزمان آب و حلال، بیشتر است و غوطه وری نسبت به هر دو استراتژی مذکور میزان بازیافت بیشتری را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
70
لینک کوتاه:
magiran.com/p683526 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!