مطالعه آزمایشگاهی بررسی عوامل تاثیر گذار بر ترشوندگی اولیه سنگ های کربناته و تاثیر مواد فعال در سطح مختلف بر تغییر ترشوندگی مغزه های کربناته کم تراوا

پیام:
چکیده:
یکی از روش های افزایش بازیافت نفت در مخازن کربناته نفت- تر تغییر ترشوندگی سنگ مخزن از نفت- تر به آب- تر بوده که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. دستیابی به این هدف، مستلزم شناخت دقیق از ترشوندگی و عوامل تاثیر گذار بر آن می باشد. در این مطالعه ابتدا با استفاده از روش اندازه گیری زاویه تماس سیستم نرمال هگزان/ نرمال دکان- آب مقطر- تیغه کربناته تاثیر عواملی همچون مواد سنگین موجود در نفت خام، بار الکتریکی سطح کربناته و وجود آب اولیه در به وجود آمدن ترشوندگی نفت- تر سنگ کربناته بررسی شده است. نتایج نشان داد که عبور مواد سنگین موجود در نفت از فاز آبی و جذب آنها بر روی سطح سنگ موجب تغییر ترشوندگی تیغه های کربناته تمیز از آب- تر به نفت- تر شده است. مثبت بودن بیشتر سطح کربناته سبب افزایش فرایند جذب مواد نفتی به سطح شده است.
با استفاده از آزمایش های مکش، تاثیر مواد فعال در سطح مختلف برتغییر ترشوندگی مغزه های کربناته نفت- تر بررسی شده است. در 16 آزمایش انجام شده بازیافت نفت در نتیجه مکش آب حاوی مواد فعال در سطح کاتیونی، آنیونی، مخلوط و کاتیونی- آنیونی به درون مغزه های کربناته اشباع از نفت خام اندازه گیری شده است. مغزه های استفاده شده دارای تخلخل میانگین 16/5 درصد و نفوذ پذیری حداکثر 1md بوده اند. همچنین به منظور تحلیل بهتر نتایج بدست آمده علاوه بر آزمایش های مکش از روش های اندازه گیری زاویه تماس، عکس برداری از چگونگی تولید قطرات نفت از سطوح مختلف مغزه و مشاهده چگونگی توزیع نفت باقی مانده در مغزه در پایان آزمایش استفاده شده است. نتایج نشان داد که ماده فعال در سطح کاتیونی در غلظت های بالای CMC با تغییر ترشوندگی مغزه های کربناته به آب- تری سبب تولید قابل ملاحظه نفت از آنها شده و میزان تولید نفت با افزایش دما، افزایش یافته است. مواد فعال در سطح آنیونی قادر به تغییر دادن ترشوندگی مغزه های نفت- تر نبوده و ترکیب آنها با مواد فعال در سطح کاتیونی نیز تنها موجب کاهش توانایی نوع کاتیونی در تولید نفت از مغزه ها بوده است.
همچنین تاثیر غلظت یون سولفات در آب بر تغییر ترشوندگی تیغه های کربناته در دو دمای 20 و 80 درجه سانتیگراد بررسی شده است. نتایج نشان داد که در دمای بالاتر یون سولفات موجب بهبود ترشوندگی به سمت آب- تری شده و با افزایش غلظت آن زاویه تماس بیشتر کاهش می یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
111
لینک کوتاه:
magiran.com/p683531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!