اثر تحریکات دهلیزی حس عمقی در آژنزیس جسم پینه ای

پیام:
چکیده:
زمینه

هدف از این مطالعه بررسی تاثیر تحریکات دهلیزی حس عمقی تئوری یکپارچگی حسی در رشد مراحل حرکتی درشت، ظریف، زبان و مهارت های فردی اجتماعی افراد مبتلا به آژنزیس جسم پینه ای بود.
مورد: این تحقیق به صورت مطالعه موردی، روی پسر 5/10 ماهه با تشخیص آژنزیس جسم پینه ای انجام شد. برای ارزیابی اولیه و تعیین میزان پیشرفت مهارت های کودک در هر ماه از آزمون غربالگری رشدی دنورII و پایه های رشدی استفاده شد. درمان براساس اصول تئوری یکپارچگی حسی، در مدت 20 جلسه، هفته ای یک جلسه و هر جلسه یک ساعت انجام شد. این تمرینات مشتمل بر تمرینات حس عمقی، تمرینات دهلیزی خطی و ادامه دار روی توپ مخصوص فلج مغزی و تاب بود. پس از انجام مداخله درمانی، سن عملکرد حرکتی درشت، حرکت تطابقی ظریف، زبان و مهارت های فردی اجتماعی افزایش یافت. همچنین براساس پایه های رشدی، حفظ وضعیت مهارت های حرکتی درشت مثل نشستن و چهار دست و پا افزایش یافت، غلتیدن کامل به چپ و راست و رها کردن ارادی اشیاء را انجام داد و مدت زمان واکنش کودک به تحریکات شنوایی به کمتر از 2 ثانیه رسید.

نتیجه گیری

تحریکات دهلیزی حس عمقی تئوری یکپارچگی حسی با بهره گیری از قابلیت انعطاف پذیری سامانه عصبی تاثیر مثبتی در تسهیل مراحل رشد حرکتی درشت و ظریف، زبان و فردی اجتماعی دارند و می توان از این تمرینات در اختلالات آژنزیس جسم پینه ای استفاده کرد

زبان:
فارسی
صفحات:
98 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p686477 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!