ارائه درس دندان پزشکی جامعه نگر به صورت کارگاهی و بر اساس روش آموزشی مبتنی برحل مساله و مقایسه آن با آموزش به شیوه سخنرانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه جنبه نگرشی درس دندان پزشکی جامعه نگر و نحوه آموزش این درس اهمیت زیادی دارد. هدف این مطالعه، مقایسه ارائه درس دندان پزشکی جامعه نگر نظری به صورت کارگاه و بر اساس آموزش مبتنی بر حل مساله و مقایسه آن با روش متداول سخنرانی بود.
روش ها
در این مطالعه نیمه تجربی، 64 نفر از دانشجویان دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در نیم سال دوم سال تحصیلی 86-85 واحد درسی دندان پزشکی را انتخاب کرده بودند، به روش سرشماری وارد مطالعه و به صورت تصادفی به دو گروه 32 نفری تجربی و شاهد تقسیم شدند. در گروه شاهد واحد درسی دندان پرشکی جامعه نگر به روش سنتی و 17 جلسه سخنرانی، و در گروه تجربی به روش آموزش بر مبنای حل مساله آموزش داده شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون های آمار توصیفی و مجذور کای انجام گردید.
نتایج
بهبود نگرش در گروه آموزش مبتنی بر حل مساله، برخلاف گروه آموزش سنتی معنی دار بود. در پس آزمون، میانگین امتیاز دانش و نگرش گروه شرکت کننده در کارگاه از گروه آموزش سنتی بالاتر بود اما اختلاف معنی دار نبود. میانگین امتیاز رضایتمندی، و انتقال مفاهیم آموزشی در گروه شرکت کننده در کارگاه بطور معنی دار بالاتر بود. هشتاد و یک درصد شرکت کنندگان از روش برگزاری دوره راضی بودند.
نتیجه گیری
روش آموزشی جدید در رسیدن به اهداف اصلی خود که ایجاد نگرش مثبت در دانشجویان و جلب علاقمندی آنان به مباحث دندان پزشکی اجتماعی می باشد، موفق است.
زبان:
فارسی
صفحات:
216 تا 224
لینک کوتاه:
magiran.com/p687214 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!