بررسی وضعیت اپیدمیولوژی بیماران مبتلا به بروسلوز مراجعه کننده به مراکز بهداشت سه شهرستان فردوس؛ سرایان و بشرویه خراسان جنوبی درسال 1383

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بروسلوز یک بیماری مشترک میان انسان و دام بوده و از شیوع بالایی در خاورمیانه برخوردار است. بیماری ناشی از کوکوباسیل گرم منفی گونه بروسلا می باشد که نوع بروسلا ملیتنسیس آن در ایران شایع تر است. بروسلاها به خصوص گونه های ملیتنسیس و سوئیس جز جنگ افزارهای بیولوژیک بالقوه بوده و دانستن پاتولوژی جغرافیایی مناطق مختلف کشور در طب نظامی اهمیت ویژه دارد. بررسی و مقایسه علایم شایع بالینی و تغییرات آزمایشگاهی تست های اختصاصی در بیماران مبتلا به بروسلوز در شهرستان های فردوس؛ سرایان و بشرویه با سایر نقاط کشور از اهداف این مطالعه بود.
مواد و روش ها
مطالعه از نوع توصیفی مقطعی آینده نگر و جامعه آماری شامل 115 تن از بیماران مبتلا به بروسلوز با تیتر رایت 1 که درطی سال 1383 به مراکز بهداشت شهرستان های مورد مطالعه مراجعه کرده بودند را در بر می گرفت. اطلاعات دموگرافیک، 80 ≤ انجام گرفت. chi-square و t و آزمون SPSS علایم بالینی و میزان تیتر سرولوژی توسط یک پرسش نامه ثبت شده و آنالیز داده ها توسط 34 %) و / 113 درصد هزار نفر؛ بیشترین فراوانی شغلی در میان دامداران با 40 مورد (8 /
یافته ها
میزان بروز کلی بروسلوزدر منطقه 2 86 %) به ترتیب شایع ترین / 77 %) و تب (1 / 103 نفر از بیماران سابقه مصرف لبنیات غیرپاستوریزه داشتند. آرترالژی (4 (%89/6) علامت و نشانه بالینی در این مطالعه بود.
نتیجه گیری
میزان بروز بیماری بروسلوز در شهرستان های مورد مطالعه بالاتر از میزان بروز در بسیاری از نقاط کشور است که می تواند به علت وضعیت شغلی و سبک زندگی مردم منطقه و نبود امکانات مکانیزه دامداری و کشاورزی قلمداد شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
117
لینک کوتاه:
magiran.com/p687521 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!