بررسی مقاومت به استرس در سویه های صنعتی ساکارومایسس سرویزیه به منظور طراحی محیط های غربال گر

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
برای دست یابی به سویه های میکروبی با صفات ویژه صنعتی دو روش عمده وجود دارد: جداسازی سویه مورد نظر از محیط یا القای جهش در سویه های صنعتی و جداسازی سویه ای با صفات مورد نظر. اما بررسی خصوصیات مطلوب مورد نظر در همه سویه های جداسازی شده، بسیار پرهزینه و زمان بر است. هدف از این تحقیق، بررسی میزان مقاومت به عوامل استرس زا در سویه های ساکارومایسس سرویزیه و بررسی ارتباط آن با ویژگی های مطلوب صنعتی، مانند مقاومت به فشار اسمزی و تولید بالاتر میزان درون سلولی ترهالوز در جهت طراحی محیط های غربال گر به منظور هدفمند کردن جداسازی سلول هایی با ویژگی های ذکر شده از یک جمعیت میکروبی است.
مواد و روش ها
میزان مقاومت سویه های مختلف ساکارومایسس سرویزیه با روش تعیین درصد بقای سلولی در مواجه با استرس های ناشی از 3M NaCl، Sorbitol 40%، شوک سرما در دمای °C20 - و شوک حرارتی °C52 تعیین شد. میزان تجمع درون سلولی ترهالوز با معرف آنترون اندازه گیری شد و ارتباط این عوامل با استفاده از آنالیز داده های آماری بررسی شد.
یافته ها
همبستگی شدیدی بین میزان مقاومت به شوک حاصل از NaCl و شوک حاصل از سوربیتول در میان سویه های ساکارومایسس سرویزیه مشاهده شد. این ارتباط در سطح 99% معنی دار بود (0.01 >p). همچنین، ارتباط میزان تجمع درون سلولی ترهالوز با قدرت بقای سلولی در هنگام بروز استرس شوک حرارتی در سطح 99% معنی داری قرار داشت.
نتیجه گیری
با توجه به ناکارآمد بودن عوامل قندی در جداسازی سویه های مقاوم به فشار اسمزی، با استفاده از NaCl به عنوان عامل غربال گر می توان سویه های مقاوم تر به فشار اسمزی را از میان یک سوسپانسیون سلولی به طور هدفمند جداسازی کرد، همچنین، عامل غربال گر شوک حرارتی برای جداسازی هدفمند سویه هایی که میزان تجمع ترهالوز درون سلولی بالاتری دارند، بسیار کارآمد است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p691321 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!