تکوین کبد و تمایز آزمایشگاهی سلول های بنیادی جنینی به سلول های کبدی

پیام:
چکیده:
سلول های بنیادی جنینی، سلول های پرتوانی هستند که توانایی تکثیر نامحدود در محیط آزمایشگاه و تمایز به انواع رده های سلولی را دارا می باشند. امروزه با توجه به توان بالای تمایز این سلول ها به سلول های عصبی، قلبی، کبدی و... آنها را کاندید مناسبی جهت مطالعات تکوینی، داروشناسی، ناهنجاری شناسی و پیوند به مدل های حیوانی بیماری های انسانی نموده است که توانایی ترمیم بافت آسیب دیده توسط این سلول ها صورت می گیرد. تمایز این سلول ها در آزمایشگاه مستلزم دانستن وقایعی است که در طی تکوین طبیعی در ایجاد سه لایه جنینی رخ می دهد.
با توجه به نیاز بیماران کبدی به یک درمان مطمئن، همواره تمایز سلول های بنیادی به سلول های کبدی، یکی از اهداف دانشمندان این عرصه تحقیقاتی جهت یافتن روش کار استاندارد این تمایز، استفاده از این سلول های تمایز یافته جهت درمان یا غربالگری داروهای مورد نیاز و موثر یک بیماری خاص بوده است. یک تمایز موفق، زمانی حاصل می شود که سلول در شرایط آزمایشگاهی همان کنام واقعی خود را در شرایط طبیعی تجربه نماید.
در این مقاله مروری سعی شده است طی مطالعات مختلف، با ارایه یک شمای کلی از روند تکوین طبیعی کبد و مکانیسم های مولکولی دخیل در آن، راهکارها و رویکردهای تمایز خودبه خودی و جهت دار سلول های بنبادی جنینی موشی و انسانی، ارزیابی سلول های تمایز یافته، مشکلات موجود در روند تمایز و چشم انداز آن بحث گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
348
لینک کوتاه:
magiran.com/p692714 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!