تغییر در بیان ژن اینتگرین های بتا 1 و بتا 2 به دنبال تکوین تحمل به اثر ضددردی مورفین در موش های صحرایی نر

پیام:
چکیده:
هدف
بررسی امکان تغییر میزان mRNA اینتگرین های بتا 1و تبا 2 به دنبال تجویز مکرر مورفین و در حضور منگنز، به عنوان فعال کننده اینتگرین ها و مهارکننده تحمل در بخش کمری نخاع
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی جهت القای تحمل به مورفین، 15 میکروگرم مورفین دو بار در روز به مدت پنج روز به شیوه داخل نخاعی به موش های صحرایی نر بالغ تزریق شد. برای بررسی اثر کاتیون منگنز، 15 دقیقه قبل از مورفین، منگنز (20 نانومول/موش) به صورت داخل نخاعی تجویز گردید. اثر ضددردی مورفین توسط آزمون Tail Flick سنجیده شد. برای برآورد تغییرات بیان ژن های اینتگرین بتا 1 و بتا 2 در نخاع کمری روش نیمه کمی Reverse Transcription- Polymerase Chain Reaction و (RT-PCR) به کار گرفته شد. از ژن بتا اکتین به عنوان استاندارد داخلی استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که تجویز مکرر مورفین می تواند موجب افزایش سطح mRNA اینتگرین های بتا 1 و بتا 2 در بخش خلفی نخاع کمری شود. تجویز کاتیون منگنز قادر به مهار کردن روند ایجاد تحمل به اثر ضددردی مورفین بود. همچنین تزریق هم زمان منگنز و مورفین از تغییر میزان mRNA اینتگرین های بتا 1 و بتا 2 در بخش خلفی نخاع کمری ممانعت نمود.
نتیجه گیری
افزایش میزان mRNA اینتگرین های بتا 1 و بتا 2 می تواند ناشی از دو علت: افزایش مستقیم بیان توسط مورفین و یا فیدبک ناشی از مهار اینتگرین ها توسط مصرف مکرر مورفین باشد. به نظر می رسد منگنز با فعال کردن اینتگرین ها و مخالفت با اثرات مهاری اپیوییدها روی اینتگرین ها، تا حدودی از اثرات ناخواسته اپیوییدها از قبیل تحمل و افزایش میزانmRNA اینتگرین های بتا 1 و بتا 2ممانعت نموده است. این یافته ها نقش احتمالی ماتریکس خارج سلولی را در ایجاد تحمل به مورفین و سایر انواع شکل پذیری سیناپسی مطرح می سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
448
لینک کوتاه:
magiran.com/p692722 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!