بررسی آسیب شناسانه باورهای غیرمنطقی دانشجویان

پیام:
چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی باورهای غیرمنطقی دانشجویان دانشگاه شیراز در سال 1388 می پردازد. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از میان دانشجویان دختر و پسر تعداد 400 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب شدند. که از این تعداد 311 نفر (با 89 نفر افت نمونه) به پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز ((IBTپاسخ کامل دادند.
برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون غیرپارامتریک فریدمن استفاده شد. رتبه آزمودنی ها در فاکتورهای ده گانه باورهای غیرمنطقی و در سوالات هر عامل به طور جداگانه با هم مقایسه شد. نتایج نشان می دهد:1.مولفه های کمال گرایی(p)، توام با اضطراب (AO)، انتظار بیش از حد از خود(HSE)، واکنش عاجزانه به ناکامی((FR و آمادگی برای سرزنش (BP)، به ترتیب بالاترین رتبه را در میان مولفه های باورهای غیرمنطقی جونز از آن خود کرده اند. این نتیجه گویای آن است که آزمودنی ها در این پنج مولفه در مقایسه با سایر مولفه ها غیرمنطقی تر فکر می کنند. بی مسئولیتی عاطفی(EI) و به ترتیب اجتناب از مشکل (PA)، توقع تایید از دیگرانDA))، درماندگی در برابر تغییر(HC)، وابستگی(D) پایین ترین رتبه را از آن خود کرده که نشان می دهد باورهای غیرمنطقی آزمودنی ها در این مولفه ها در مقایسه با سایر مولفه ها کمتر است.
2.طبق یافته های پژوهش حاضر، جنسیت در میزان باورهای غیرمنطقی تاثیر ندارد. نتایج نشان می دهد هر دو گروه از دانشجویان دختر و پسر در مولفه کمال گرایی(P) و به ترتیب در مولفه های انتظار بیش از حد از خود (HSE) و نگرانی زیاد توام با اضطراب (AO) بالاترین رتبه و در مولفه بی مسئولیتی عاطفی (EI) و به ترتیب اجتناب از مشکل (PA) و توقع تایید از دیگران DA)) پایین ترین رتبه را از آن خود کرده اند.
3.همچنین نتایج بیانگر آن است میزان و نوع پا سخ های دختران و پسران به سوالات تشکیل دهنده مولفه های ده گانه جونز به صورت معناداری متفاوت است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
99
لینک کوتاه:
magiran.com/p693659 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!