هنجاریابی پرسشنامه سنجش کیفیت زندگی در زنان مبتلا به بی اختیاری ادرار

چکیده:
زمینه و هدف
بی اختیاری ادراری زنان، دارای پیامدهای منفی روی سلامتی است، به گونه ای که شرایط اجتماعی، روانی، شغلی و جسمانی زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف از طراحی این مطالعه، ارزیابی اعتبار و پایایی پرسشنامه فارسی سنجش کیفیت زندگی در زنان مبتلا به بی اختیاری ادرار (Incontinence quality of life =I-QOL) بوده است تا بتوان از این ابزار در جهت بررسی کیفیت زندگی زنان مبتلا به بی اختیاری ادرار و هم چنین ارتقاء کیفیت مراقبت ها و خدمات درمانی بهره برد.
روش بررسی
توسط مطالعه ارزیابی روش های نشخیصی، پرسشنامه های (I-QOL) و سنجش سلامت روان(Psychological general will being =PGWB) ترجمه شده و همراه با پرسشنامه فارسی (Short – Form 36 =SF 36) جهت تعیین اعتبار و پایایی، در اختیار بیماران مبتلا به بی اختیاری ادرار استرس، ترکیبی و اضطرار که به بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی ایران، همدان و لرستان در نیمه دوم سال 86 مراجعه کردند و معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، قرار گرفت. دو پرسشنامه PGWB و SF36 به منظور تعیین اعتبار همگرایی I-QOL بکار برده شد. در مجموع 373 نفر پرسشنامه ها را در مرحله اول تکمیل کردند و سپس 3 هفته بعد به منظور ارزیابی پایانی، پرسشنامه I-QOL مجددا در اختیار این بیماران قرار گرفت. از روش های آماری همبستگی پیرسون، تعیین آلفای کرونباخ، تحلیل عامل تاییدی و intraclass correlation coefficient، جهت تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامه استفاده شد.
یافته ها
آنالیز عامل تاییدی، اعتبار ساختاری پرسشنامه I-QOL را تایید کرد. آلفای کرونباخ برای ارزیابی همسانی درونی امتیاز کلی پرسشنامه I-QOL، 96/0 برآورد شد. دامنه آلفای کرونباخ برای ابعاد پرسشنامه از 78/0 تا 93/0 بدست آمد. همچنین ضریب همبستگی درون گروهی (Intraclass Correlation Coefficient = ICC) جهت ارزیابی تکرارپذیری مطالعه، 96/0 برآورد شد. به منظور ارزیابی اعتبار همگرایی، ضریب همبستگی پیرسون بین میانگین نمرات کیفیتزندگی بیماران با میانگین نمرات ابعاد پرسشنامه های PGWB و SF36 به ترتیب بین 61/0-52/0 و 59/0 - 47/0برآورد شد. نمرات کیفیت زندگی بیماران ارتباط نزدیکی با بعد سرحال بودن (Well being) از پرسشنامه PGWB و عملکرد اجتماعی (social function) از پرسشنامه SF36 داشت که ضرایب همبستگی بین آن ها به ترتیب 6/0 و 55/0 برآورد شد.
نتیجه گیری
نتایج بدست آمده از این مطالعه نشان داد که پرسشنامه ترجمه شده I-QOL از ثبات داخلی، اعتبار و پایایی خوبی برخوردار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
153
لینک کوتاه:
magiran.com/p695838 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!