بررسی خشونت محل کار علیه پرسنل فوریت های پزشکی در استان آذربایجان شرقی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پرسنل فوریت های پزشکی اغلب در موقعیت های پرتنشی با بیماران خود روبرو می شوند و بنابراین، در معرض خطر زیادی برای خشونت قرار دارند. تاکنون در هیچ مطالعه ای خشونت محل کار علیه پرسنل فوریت های پزشکی در کشور ایران مورد بررسی قرار نگرفته است. هدف این مطالعه تعیین شیوع خشونت محل کار علیه پرسنل فوریت های پزشکی استان آذربایجان شرقی و عوامل مؤثر در بروز این نوع از خشونت می باشد.
روش بررسی
این پژوهش از نوع توصیفی مقطعی می باشد. نمونه پژوهش عبارت بود از 160 نفر از پرسنل فوریت های پزشکی شاغل در مراکز اورژانس پیش بیمارستانی استان آذربایجان شرقی که با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از یک پرسشنامه ترکیبی استفاده گردید که مشخصات واحدهای مورد مطالعه، شیوع چهار نوع خشونت محل کار (فیزیکی، کلامی، فرهنگی و جنسی) و عوامل مؤثر با بروز خشونت در اورژانس پیش بیمارستانی را بررسی می نمود. پرسشنامه ها با روش پستی برای واحدهای مورد مطالعه ارسال شد که به ضریب بازگشت 25/86% (138 پرسشنامه) منجر گردید. تاییدیه کمیته منطقه ای اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای مطالعه اخذ شد. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 13 و آمار توصیفی استفاده گردید.
یافته ها
مطابق نتایج بررسی، 103 نفر (63/74%) از پاسخگویان بیان نمودند که در سال گذشته حداقل یکی از انواع خشونت محل کار را تجربه کرده اند. میزان فراوانی انواع خشونت به ترتیب عبارت بودند از خشونت کلامی (71%)، خشونت فیزیکی (7/37%)، خشونت فرهنگی (7/8%) و خشونت جنسی (0%). بیشترین واکنش پاسخگویان به خشونت محل کار دعوت کردن مهاجم به آرامش بوده است (9/52%) و مهم ترین دلیل برای واکنش علیه خشونت بیهوده بودن پی گیری موارد خشونت (1/34%) ذکر شده است.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان دهنده شیوع بالای خشونت محل کار علیه پرسنل فوریت های پزشکی استان آذربایجان شرقی می باشد. برای کاهش سطح خشونت علیه این پرسنل، آموزش عمومی و همچنین، آموزش کادر فوریت پزشکی در زمینه کنترل خشونت توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
100
لینک کوتاه:
magiran.com/p698515 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!