مطالعه تاثیر شدت تابش پرتو فرابنفش در حذف فتوکاتالیستی اشرشیاکلی با استفاده از نانو ذرات اکسید روی تثبیت شده

پیام:
چکیده:
اهداف

فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته یکی از روش های متداول پیشنهادی تصفیه فاضلاب می باشند که طیف وسیعی از آلاینده های آلی و عوامل میکروبی را با کارائی مطلوبی به طور کامل تجزیه می نمایند. این تحقیق با هدف مطالعه اثر شدت تابش پرتو فرابنفش در حذف کامل فتوکاتالیستی باکتری اشرشیاکلی بوسیله نانوذرات اکسید روی تثبیت شده بر روی صفحات شیشه ای انجام شد.

روش ها

ویژگی های نانو ذرات اکسیدروی با استفاده از میکروسکوپ الکترونی مجهز به سیستم (EDX) و روش (XRD) تعیین گردید. نانو ذرات اکسید روی زیر 50 نانومتر به روش حرارتی بر روی صفحات شیشه ای تثبیت شد. نمونه های آب حاوی مقادیر مختلف از باکتری اشرشیاکلی در یک راکتور نیمه پیوسته چرخشی با رژیم پیستونی در معرض شدت تابش های مختلف حاصل از لامپ های UVA و UVC مدادی 4 و 8 وات قرار داده شدند و اثر عوامل موثر مانند شدت تابش، مدت تابش، مقدار اولیه باکتری و شدت جریان راکتور در حذف فتوکاتالیستی باکتری اشرشیا کلی مورد مطالعه قرار گرفت.

یافته ها

نتایج این تحقیق نشان داد که با افزایش شدت تابش نور فرابنفش تا حدی کارائی فرآیند فتوکاتالیستی افزوده می شود و از آن حد به بعد تاثیری بر کارائی فرایند ندارد. افزایش فاصله لامپ از سطح آب در راکتور مورد آزمایش، باعث کاهش شدت تابش دریافتی و در نتیجه کاهش کارائی فرایند در حذف باکتری اشرشیاکلی می شود. افزایش تعداد لایه های تثبیت شده نانوذرات اکسیدروی هم تاثیری در جهت افزایش کارائی فرایند نداشت.

نتیجه گیری

کاربرد نانوذرات تثبیت شده اکسیدروی جهت حذف فتوکاتالیستی اشرشیاکلی روش جدید و قابل توسعه ای است. نتایج این مطالعه نشان دادکه فرایند فتوکاتالیستی با استفاده از نانو ذرات تثبیت شده اکسید روی تحت تابش پرتو UVA قادر به حذف باکتری اشرشیاکلی از آب بایک شدت تابش بهینهW/cm2μ 240به کمک دولامپ8 وات طی مدت تماس30 دقیقه می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
149
لینک کوتاه:
magiran.com/p703056 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!