بررسی ارتباط استفراغ حاملگی با شاخص توده بدنی و کیفیت زندگی

پیام:
چکیده:
مقدمه
عقیده بر این است که 50 تا 80 درصد زنان تهوع و استفراغ را در حاملگی تجربه می کنند که معمولا در هفته 4 تا 7 بعد از لقاح شروع می شود. تهوع و استفراغ حاملگی می تواند کارایی افراد را بشدت کاهش دهد و درجه این محدودیت در ارتباط با شدت تهوع واستفراغ دوران بارداری است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر شاخص توده بدنی بر شدت استفراغ حاملگی و تعیین رابطه شدت استفراغ حاملگی بر کیفیت زندگی است.
روش کار
پژوهش حاضر از نوع تحلیلی – مقطعی است. 140 خانم باردار که در سنین 12-4 هفته حاملگی بوده و به درمانگاه های پره ناتال بیمارستانهای منتخب مراجعه کرده بودند به صورت تصادفی انتخاب شدند. تمام خانم ها پرسشنامه ای شامل متغیرهای مربوط به بارداری و متغیرهای دموگرافیک را تکمیل کردند و شاخص توده بدنی محاسبه گردید. شدت استفراغ شامل تعداد استفراغ، میزان استفراغ، حجم استفراغ در 12 ساعت گذشته مورد ارزیابی قرار گرفت. افراد به دو گروه خفیف استفراغ حاملگی (نمرات 6-3) و گروه متوسط و شدید استفراغ حاملگی (نمرات 7 و بالاتر از آن) تقسیم گردیدند. جهت ارزیابی کیفیت زندگی از پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی در تهوع واستفراغ حاملگی استفاده گردید. داده ها با استفاده از آزمون t و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
شاخص توده بدنی به طور معنی داری در گروه متوسط و شدید استفراغ حاملگی پایین تر از گروه خفیف استفراغ حاملگی بود. میانگین شاخص توده بدنی در گروه متوسط و شدید 76/2±91/21 و در گروه خفیف 32/3±77/23 بود (05/0P
زبان:
فارسی
صفحات:
270 تا 276
لینک کوتاه:
magiran.com/p710108 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!