بررسی تاثیر الگوی توانمندسازی خانواده - محور بر کیفیت زندگی سالمندان

پیام:
چکیده:
زمینه

سالمندی دوران حساسی از زندگی بشر است و توجه به مسائل و نیازهای این مرحله یک ضرورت اجتماعی است. با در نظر داشتن نیازهای خاص این دوران، توجه به توانمندسازی خانواده - محور و کیفیت زندگی در سالمندان نیز امر بسیار مهمی است که مورد غفلت قرار گرفته است.

هدف

این مطالعه با منظور تعیین تاثیر الگوی توانمندسازی خانواده - محور بر کیفیت زندگی سالمندان شهرستان شهرکرد انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه مداخله ای در سال 1387 در شهرکرد انجام شد. 60 نفر سالمند دارای توانایی انجام کارهای معمول و روزانه بدون وابستگی به دیگران و فاقد بیماری های سیستمیک و محدود کننده، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند، درگروه مداخله الگوی توانمندسازی خانواده - محور در 10 جلسه 45 دقیقه ای آموزش و اجرا شد. سطح کیفیت زندگی هر دو گروه، قبل از مداخله و بعد از 3 ماه در پایان مداخله به وسیله پرسش نامه کوتاه 36 ارزیابی شد. داده ها با آزمون های آماری کای دو و غیر پارامتریک تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

میانگین نمره کیفیت زندگی در گروه آزمون قبل از مداخله 71/41 بود. آزمون آماری تی زوجی نشان داد با به کار گیری الگوی توانمندسازی خانواده - محور سطح کیفیت زندگی (با میانگین 46/75) افراد به طور معنی داری نسبت به قبل از اجرای برنامه افزاش یافت (01/0p<) و این در حالی است که در مدت زمان مشابه، در گروهی که الگوی توانمندسازی خانواده - محور را اجرا نمی کردند تغییر معنی داری در ابعاد کیفیت زندگی آنان ایجاد نشده است.

نتیجه گیری

با توجه به یافته ها، با به کارگیری الگوی توانمندسازی خانواده - محور منظم، مداوم و دارای پذیرش خوب از سوی این گروه سنی، می توان سطح کیفیت زندگی را دراین افراد افزایش داد و راه را برای سالم پیر شدن و برخوردار بودن از سلامتی در این دوره هموار نمود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p718522 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!