بررسی حساسیت کژدم های خطرناک استان هرمزگان نسبت به حشر ه کش های شیمیایی پیشنهادیWHO

پیام:
چکیده:
مقدمه
استان هرمزگان پس از خوزستان دومین کانون مهم کژد مزدگی کشور است. علیرغم اثرات مضر زیست محیطی، در حال حاضر موثرترین و شاید تنها روش کاربردی مبارزه با جانوران زهرآگین استفاده از آف تکشهای شیمیایی است. هدف از بوده است. WHO مطالعه حاضر بررسی حساسیت کژدم های خطرناک استان هرمزگان به مهمترین سموم پیشنهادی
روش کار
در این مطالعه مقطعی – کاربردی، تعداد 843 کژدم صید و تس تهای حساسیت با روش مشابه سوسری ها صورت پذیرفت. و Hemiscorpius lepturus، Mesobuthus eupeus %2/5)، برای سه گونه EC)
نتایج
دوز کشنده سم سایپرمترین محاسبه گردید. دوز μl/cm20/009 Androctonus crassicauda و برای گونه μl/cm2 0/001 Odontobuthus doriae بدست آمد. دوز کشنده μl/cm2 0/0003 H. lepturus 0/001 و برای M. eupeus 2%، برای / کشنده امولسیون دلتامترین 5 در (WP % محاسبه گردید. دوزهای تست شده سم لیندان (25 mg/cm2 0/ برای هر چهار گونه 39 (WP % سم کارباریل (85 H. و A. crassicauda در دو گونه (EC % هیچیک از گونه ها مرگ و میر 100 % ایجاد نکرد. دوز کشنده سم مالاتیون (57 محاسبه گردید. μl/cm2 0/515، O. doriae و در μl/cm2 0/284 M. eupeus 1/029، در گونه lepturus
نتیجه گیری
گونه های کژدم مورد آزمایش نسبت به دوزهای توصیه شده سموم پایرتروئیدی کاملا حساسند و از این سموم می توان در کنترل تلفیقی کژدم ها و سایر ناقلین استفاده کرد. کژدم ها نسبت به سم کارباریل نیز حساسند. دوز صددرصد کشنده سم مالاتیون چند برابر دوز پیشنهادی بود که احتمال بروز مقاومت را به ذهن متبادر می سازد. هیچیک از دوزهای تست شده سم لیندین قادر به کشتن صددرصد کژد مهای مورد نظر نبود و بنظر م یرسد این کژد مها در این منطقه جغرافیایی به این سم کاملا مقاوم شده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p719091 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!