زمین شناسی، کانی شناسی، دماسنجی شاره های درگیر، و مغناطیس سنجی زمینی کانی سازی مگنتیت - اسپیکولاریت مس- طلای منطقه پی جویی شهرک، تربت حیدریه، ایران

پیام:
چکیده:
منطقه مورد بررسی در 92 کیلومتری جنوب خاوری تربت حیدریه و 12 کیلومتری شمال آبادی شهرک در کمربند آتشفشانی ژرف خاستگاه خواف- درونه واقع شده است. کانی سازی در زون های گسلی که سنگ های ژرف خاستگاه حدواسط را قطع کرده اند، تشکیل شده است. دگرسانی پروپلیتیک گسترده است و مهمترین نوع خود را در منطقه تشکیل می دهد. مگنتیت و اسپیکولاریت با تغییرات در میزان فراوانی، بخش مهم زونهای کانی سازی را تشکیل می دهند. کانی های اولیه دیگر عبارتند از: کوارتز، کلسیت، پیریت، کالکوپیریت، و کلریت. تجزیه چند نمونه از زون-های کانی سازی میزان فراوانی مس تا ppm 2000 و طلا تا ppb 44 تعیین شد. بررسی های میکرو دماسنجی شاره های درگیر موجود در کوارتز، دمای بین 160 تا بیش از 430 درجه سانتیگراد و شوری بین 19 تا 31 درصد بر حسب نمک طعام تعیین شدند. رگه های کوارتز- کالکوپیریت دمایی در گستره 167-203 درجه سانتیگراد و شوری نسبتا بالای آبگون را نشان داد. نزدیکترین سیستم ترکیبی برای شاره های درگیر سیستم سه تایی CaCl2 – NaCl – H2O تعیین شد. با توجه به فراوانی مگنتیت و پذیرفتاری مغناطیسی بالا در کانی سازی، و مغناطیس سنجی زمینی انجام شده که منجر به شناسایی مناطق کانی سازی پوشیده شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
505 تا 516
لینک کوتاه:
magiran.com/p730471 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!