اختلالات جسمی کودکان 11-7ساله ساکن مراکز نگهداری شبانه روزی شهر تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کودکان ساکن در مراکز نگهداری شبانه روزی علاوه بر مشکلاتی که در خانواده با آن مواجه بوده اند، در محیط مراکز نیز در معرض مشکلات رفتاری و بهداشتی فراوانی قرار می گیرند. به همین منظور مطالعه ای با هدف تعیین وضعیت سلامت جسمی کودکان 11-7 ساله ساکن مراکز نگهداری شبانه روزی شهر تهران انجام گردید.
روش بررسی
این پژوهش مطالعه ای مقطعی بود که برروی 105 کودک (57 پسر و 48 دختر) ساکن مراکز نگهداری شبانه روزی شهر تهران در سال 1385 انجام گرفت. در این پژوهش نمونه گیری از نوع سرشماری بوده و اطلاعات مورد نیاز در رابطه با سلامت جسمی کودکان از طریق معاینات فیزیکی بر اساس فرم بررسی وضعیت سلامت کودکان و پرونده بهداشتی آن ها بدست آمد. در نهایت داده های بدست آمده با نسخه 13 نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
شایع ترین اختلالات موجود در این گروه از کودکان به ترتیب شامل اختلالات دهان و دندان (5/90 درصد)، پوست (2/76 درصد) چشم (4/51 درصد) و سیستم تنفسی (1/40 درصد) است. آزمون کای اسکوئر نیز نشان داد: سلامت جسمی با جنس، سن و مدت زمان سکونت در مراکز ارتباط معنی داری نداشت.
بحث: از آنجا که کودکان ساکن مراکز نگهداری شبانه روزی از نظر سلامتی و بهداشت جزو گروه های پرخطر در جوامع محسوب می شوند لذا با توجه به یافته های بدست آمده در مطالعه حاضر، انجام بررسی و رسیدگی بیشتر درخصوص ارتقاء سلامت این کودکان ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p733270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!