بررسی اثر محلول متیلن بلو در از بین بردن پروتو اسکولکس های کیست هیداتیک در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
زمینه
در حال حاضر درمان انتخابی کیست هیداتیک جراحی می باشد. با توجه به خطر ریخته شدن محتویات کیست به داخل اعضای شکم و انتشار اسکولکس‎ها حین خارج سازی، جهت پیشگیری، مواد اسکولکس کش مختلفی به داخل کیست تزریق می‎شود که عوارض جانبی گوناگونی در بدن میزبان دارند. لذا در این تحقیق تاثیر اسکولکس کشی متیلن بلو بر روی کیست هیداتیک مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
جهت انجام مطالعه، تعداد 50 کبد آلوده گوسفند که حاوی حداقل یک کیست بارور با پروتواسکولکس های زنده بودند، جمع آوری گردید. زنده بودن پروتواسکولکس ها از طریق حرکت سلول های شعله شمعی و تکان های محتویات داخلی آنها و در نهایت رنگ آمیزی ائوزین تایید شد و در سه گروه به ترتیب تحت تاثیر سالین هیپرتونیک اشباع، نرمال سالین و متیلن بلو به عنوان کنترل‎های مثبت، منفی و تست قرار گرفتند. پروتواسکولکس ها در زمان های 2، 4، 8 و 16 دقیقه از نظر زنده بودن در زیر میکروسکوپ ‎نوری بررسی شدند.
یافته ها
متیلن بلو و سالین نرمال در فواصل زمانی مذکور هیچ گونه تاثیری بر اسکولکس ها نداشتند و صد در صد پروتواسکولکس ها تا پایان 16 دقیقه زنده بودند، ولی سالین هیپرتونیک اشباع در زمان های 2 و 4 دقیقه، حدود 95 درصد و 8 و 16 دقیقه، 100 درصد پروتواسکولکس ها را از بین برد.
نتیجه گیری
نتایج بدست آمده حاکی از عدم تاثیر این ماده بر روی پروتواسکولکس ها بود و لذا پیشنهاد می شود مطالعات و تحقیقات بیشتر در زمینه دستیابی به یک ماده اسکولکس کش مؤثر و بدون عوارض برای انسان ادامه یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
123
لینک کوتاه:
magiran.com/p736976 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!