افسردگی در بین دانش آموزان دختر مدارس دولتی تبریز

پیام:
چکیده:
مقدمه
افسردگی شایعترین اختلال روانی و از مسایل مهم سلامتی در دنیا بوده و بقدری شایع است که آن را افسردگی روان می نامند. این اختلال در نوجوانان سبب انزوای اجتماعی، افت تحصیلی، سوء مصرف مواد، عقب ماندگی روانی - حرکتی، اختلالات خواب، احساس گناه، دزدی و دست زدن به خودکشی برای نوجوانان فراهم می آورد. تغییرات بدنی دوره نوجوانی باعث تزلزل روحی نوجوان شده و وی را بیشتر مستعد افسردگی می کند.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک بررسی توصیفی - مقطعی است که به منظور تعیین افسردگی در دانش آموزان نوجوان دختر شهر تبریز انجام گرفت. افسردگی با استفاده از ابزار سنجش افسردگی مرکز مطالعات اپیدمیولوژی افسردگی کودکان سنجیده شد. جامعه پژوهش، دانش آموزان دختر 12- 18 ساله مدارس شهر تبریز بودند. تعداد نمونه برابر 364 نفرکه با روش خوشه ایتصادفی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمونهای آماری کای دو استفاده گردید.
یافته ها
نتایج این بررسی نشان داد که ضریب افسردگی 82/75 درصد دانش آموزان بالای 15 بود که نشانگر سطوح قابل ملاحظه نشانه های افسردگی در دانش آموزان دختر می باشد. همچنین، نتایج تحقیق نشان داد که بین مقطع تحصیلی، وضعیت تحصیلی، فعالیت های غیر درسی، تحصیلات پدر و مادر، شغل پدر، رضایت از برخورد والدین، سابقه تنبیه و بروز حادثه در 6 ماه گذشته با نمرات افسردگی نوجوانان ارتباط معنی دار آماری وجود داشت.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج می توان دریافت که افسردگی اختلال شایعی در میاندانش آموزان می باشد و بسیاری از عوامل فردی و اجتماعی و در بروز آن نقش دارند. بنابراین، نتایج حاصل بیانگر ضرورت توجه والدین، پرسنل مدارس مسؤلین بهداشتی، آموزشی و پرستاران به افسردگی نوجوانان و عوامل مستعد کننده بوده و آموزش به والدین، اعضای خانواده، مسؤولین مدرسه، معلم ها و کارکنان مراکز مراقبت های بهداشتی در مورد علایم و تشخیص بروز زود هنگام افسردگی نقش مهمی دارند تا اقدامات لازم به موقع جهت کاهش بروز افسردگی و درمان آن به عمل آید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p738018 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!