شیوع، عوامل خطرساز و یافته های بالینی عفونت های کاندیدیازیس و تریکومونیازیس در زنان تحت پوشش مراکز منتخب بهداشتی درمانی تبریز، 1383

چکیده:
مقدمه
ولووواژینیت کاندیدایی و تریکومونیازیس حداقل 50 درصد از تمام موارد عفونتهای واژینیت را شامل می شوند. ماماها نقش اساسی و مهمی در بهداشت و سلامت واژن، در ارتباط با ارزیابی و تشخیص بیماری های آن و همچنین در پیشگیری از بروز آنها ایفا می نمایند. هدف از این مطالعه شناسایی شیوع، عوامل خطرساز و یافته های بالینی عفونتهای کاندیدیازیس و تریکومونیازیس در زنان تحت پوشش مراکز منتخب بهداشتی درمانی تبریز بود.
مواد و روش ها
این مطالعه بصورت توصیفی مقطعی انجام گرفت و در آن 1000 زن که خصوصیات واحدهای پژوهش را داشتند، به روش نمونه گیری تصادفی از 12 مرکز منتخب بهداشتی درمانی تبریز انتخاب شدند. پرسشنامه برای بدست آوردن اطلاعات فردی و باروری، چک لیست برای مشاهدات بالینی و روش های کشت (سابورا آگار و دیاموند) برای تشخیص عفونتهای واژن استفاده شد. PH ترشحات واژن نیز شناسایی گردید. اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss11.5 و با محاسبه توزیع فراوانی مطلق و درصدی، میانگین و انحراف معیار و آزمونهای کای دو، تست دقیق فیشر و تی استیودنت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
شیوع کاندیدیازیس و تریکومونیازیس به ترتیب 2/25درصد و 2/9درصد بود. این پژوهش نشان داد که سابقه بیماری ها، PH، تعداد دفعات مقاربت در هفته، تعداد زایمان، تعداد زایمان واژینال، وضعیت شیردهی، نوع آخرین زایمان، روش ضد بارداری عوامل خطرساز کاندیدیازیس و سن ازدواج، بهداشت فردی، بهداشت مقاربت و PHواژن، عوامل خطرساز تریکومونیازیس بودند؛ همچنین یافته های بالینی در عفونت کاندیدیازیس خارش، خارش هنگام نزدیکی، سوزش هنگام نزدیکی، سوزش ادرار در همسر و زن، درد هنگام نزدیکی، درد زیر شکم، نشانه ادراری، وضعیت واژن، مقدار، قوام، ظاهر، رنگ ترشحات و در مورد تریکومونیازیس سوزش ادرار، ظاهر ورنگ ترشحات بود.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای عفونتهای کاندیدیازیس و تریکومونیازیس و ناقل بدون علامت بودن بسیاری از زنان مبتلا، به نظر می رسد لازم است که این عفونتها بیشتر مورد توجه قرار گرفته و اقداماتی جهت پیشگیری انجام گیرد. ماماها و سایر متخصصان بهداشتی و درمانی می توانند با دادن آگاهی بیشتر از این عفونتها و عوامل خطرساز آنها به زنان، نقش مهمی در ارتقای کیفیت زندگی آنان داشته باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p738060 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!