نقش پارتوگراف سازمان بهداشت جهانی (WHO) در اداره و نتایج مراحل زایمانی در مراکز آموزشی درمانی تبریز

چکیده:
مقدمه
سالیانه نیم میلیون نفر از زنان بدلیل عوارض ناشی از حاملگی، زندگی خود را از دست می دهند. حدودا 99% این موارد در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد. لیبر انسدادی و پارگی رحم یکی از5 علت عمده مرگ و میر مادر در کشورهای در حال توسعه می باشد، که در بعضی جوامع 70 درصد از کل مرگ و میر مادران را به خود اختصاص می دهد. تشخیص اولیه پیشرفت غیر طبیعی مراحل زایمان و پیشگیری از طولانی شدن آن لیبر انسدادی و پارگی رحم و نتایج ناشی از این عوارض را حذف می کند. سازمان بهداشت جهانی در سال 1987 ابزاری بنام پارتوگراف به منظور تشخیص بموقع پیشرفت غیر طبیعی مراحل زایمانی در جهت افزایش سطح ایمنی مادر در طول مراحل زایمان را معرفی کرد.
مواد و روش ها
جهت بررسی نقش و اهمیت پارتوگراف در اداره و نتایج مراحل زایمانی در یک مطالعه مشاهده ای آینده نگر 120 زن باردار اول زا و چند زا با حاملگی کم خطر که جهت دریافت خدمات زایمانی به مراکز آموزشی درمانی الزهرا (تبریز) در سال 1382 مراجعه کرده بودند با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف از میان جامعه مورد پژوهش (تعداد 60 زن باردار که در طول مراحل زایمان با ابزار پارتوگراف WHO مشاهده و مورد ارزیابی قرار گرفتند بعنوان گروه مطالعه و تعداد 60 زن باردار دیگر که مراقبتهای بعمل آمده آز آنها طبق روتین بیمارستان بود بعنوان گروه شاهد) انتخاب گردیدند. ابزار گرد آوری اطلاعات، برگه مصاحبه و برگه مشاهده از پیش تنظیم شده بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها، اطلاعات بدست آمده دسته بندی و سپس توسط آزمونهای آماری خی دو مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
یافته های این مطالعه نشان داد که اداره زایمان با ابزار پارتوگراف WHO میزان زایمان طول کشیده را از 7درصد به 3درصد تشدید لیبر را از 24درصد به 7درصد و سزارین اورژانس را از 10درصد به 6/6درصد کاهش داده و باعث افزایش سطح ایمنی مادر و جنین گردید.
بحث و نتیجه گیری
از آنجایی که پارتوگراف WHO ابزار ساده و ارزان است و در تصمیم گیری بموقع در مورد انتقال بیمار به مراکز و یا تشدید یا ختم زایمان کمک می کند، بعلاوه کیفیت مراقبتهای به عمل آمده از مادر و جنین را بهبود بخشیده و در تشخیص بموقع مشکلات مادر و جنین کمک می کند استفاده از آن در تمام مراکز زایمانی توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p738074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!