علل طلاق در زوجین مراجعه کننده به دادگاه های خانواده شهر تبریز

چکیده:
مقدمه
مشکلات ناشی از طلاق هم بر زندگی و سلامتی جسمی و روانی خود فرد و اعضای خانواده طلاق اثرات سوئی به دنبال خواهد داشت وهم روابط اجتماعی آنها را خدشه دار می سازد بدین ترتیب برای جامعه نیز عواقب ناخوشایندی بدنبال خواهد داشت. همانگونه که در مواقع بروز بیماری برای از بین بردن آن ابتدا باید علت بوجود آورنده آن شناخته شود تا براساس آن درمان آغاز گردد در مورد طلاق نیز مساله چنین است. امید است که با شناسایی علل آن بتوان از وقوع بسیاری از طلاقها پیشگیری نمود.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که در آن 212 نفر(106زن و106 مرد) متقاضی طلاق مراجعه کننده به دادگاه های خانواده شهر تبریز به طور تصادفی انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای شامل دو بخش: 1- اطلاعات دموگرافیک 2- سوالات مربوط به علل رفتاری و اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و زیست شناختی طلاق، و تکمیل پرسشنامه نیز به کمک مصاحبه پژوهشگر با واحدهای مورد پژوهش صورت گرفت.
یافته ها
اکثریت زنان(31%) در سن زیر25 سال و مردان (32%) بین 29-25 سال قرارداشتند. سن ازدواج در اکثریت زنان (6/41%) در گروه سنی 18-13 و در مردان(8/35%) در گروه 24-20 سالگی بود. مدت زندگی مشترک با همسر در اکثریت زنان (3/31%) و در مردان (5/29%) 6-4 سال بود. اختلاف سنی با همسر در اکثریت زنان(3/46%) و در مردان (50%)، 4- 0 سال بود. اکثریت زنان(8/36%) و مردان (2/30%)دارای یک فرزند 6-2 ساله بودند. میزان تحصیلات در اکثریت زنان(2/30%) و در اکثریت مردان(2/30%)در سطح دبیرستان بود. شغل اکثریت زنان(1/81%)خانه دار و اکثریت مردان(33%) آزاد بود. اکثریت زنان(5/75%) و مردان(3/78%) با همسرشان نسبت فامیلی نداشتند و در اکثر موارد (3/62%) درخواست طلاق از سوی زنان بود. در رابطه با علل رفتاری و اخلاقی طلاق 7/41 درصد زنان و 7/34 درصد مردان این علل را در حد زیادی در درخواست طلاقشان مؤثر دانستند. حدود20 درصد زنان و7/19 درصد مردان علل اجتماعی را در حد زیادی در درخواست طلاق خود مؤثر دانستند. حدود5/25 درصد زنان و 3/8 درصد مردان علل اقتصادی را در حد زیادی در درخواست طلاقشان مؤثر دانستند و حدود 7/7 درصد زنان و 7 درصد مردان علل زیست شناختی را در حد زیادی در درخواست طلاق خود مؤثر دانستند. نتایج جداول فاکتور آنالیز رابطه معنی داری بین برخی از علل رفتاری و اخلاقی، برخی علل اجتماعی، برخی علل اقتصادی و برخی علل زیست شناختی را در سطح (05/0 (p< نشان داد.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج، زنان مورد مطالعه بترتیب علل رفتاری و اخلاقی، علل اقتصادی، علل اجتماعی و علل زیست شناختی را در درخواست طلاق خود مؤثر دانستند و مردان مورد مطالعه بترتیب علل رفتاری و اخلاقی، علل اجتماعی، علل اقتصادی و علل زیست شناختی را در درخواست طلاقشان مؤثر دانستند. امید است با ارائه آموزش مدون از طریق وسایل ارتباط جمعی بخصوص رسانه های ملی کشور به خانواده ها و جوانان در شرف ازدواج و آموزش چهره به چهره توسط روانشناسان و روانپرستاران جهت ایجاد تفاهم متقابل و پی بردن به مشکلات و مسائل ازدواج و درک یکدیگر در مدارس و آموزش قبل از ازدواج در مراکز بهداشتی، شاهد کاهش میزان طلاق در کشورمان باشیم.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p738075 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!