ابعاد مسئله معنا از دیدگاه فلسفی

چکیده:
مسئله معنا از مسائل غامض زبان شناسی و فلسفی است. در این نوشتار که سبک و سیاقی فلسفی دارد، سعی می شود تا به برخی از پیچیدگی های مسئله معنا اشاره شود. ابتدا با تاملاتی کلی درباره معنا، سوالاتی درباره آن طرح می شود تا برخی از جنبه های عام این مسئله و نه براساس موشکافی های فلسفی نمایان شود.
در ادامه، با بیان این مطلب که فیلسوفان نیز از آغاز به مسئله معنا توجه داشته اند، از منظر فلسفه معاصر در باب معنا اشاره می شود. دو جریان عمده فلسفی معاصر، یعنی جریان فلسفه تحلیلی و پدیدارشناسی که می توان گفت بقیه جریان ها، انشعاب هایی از این دو جریان فلسفی اند، در ارتباط با مسئله معنا به اجمال معرفی می شود. سپس با تمرکز بر جریان فلسفه تحلیلی و ممیزاتی که می توان برای آن برشمرد تا ویژگی های این زمینه تفکر فلسفی را دریافت، سعی می شود بر همین زمینه فکری، فهرستی از پرسش هایی اساسی درباب معنا بیان شود. از همین رو و برای تاکید بر پیچیدگی و دقایق فلسفی این بحث، دو مسئله، انتخاب و پیرامون آن ها مباحثی مطرح شده است. یکی مسئله رابطه «معنا» و «معرفت» و دیگری مسئله رابطه «معنا» و «زبان» است. مسئله اول یک بار به شکل عام و بار دیگر بر زمینه فلسفه تحلیلی و مسئله دوم به طور خلاصه از منظر ویتگنشتاین، کواین و جان سرل بررسی شده و به دلیل گستردگی و عمق برخی از نظریات، از منظر فیلسوفانی چون دیویدسون، بررسی نشده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p742900 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!