بررسی ارتباط تغییرات وزن با بروز سندرم متابولیک و اجزاء متشکله آن براساس تعاریف دور کمر ایرانی و NHLBI: مطالعه قند و لیپید تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه

سندرم متابولیک مجموعه ای از عوامل خطرساز بیماری های غیرواگیر شامل افزایش گلوکز سرم، دیس لیپیدمی، چاقی شکمی و افزایش فشارخون، همراه با وضعیت های التهابی و افزایش انعقادپذیری می باشد. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی تاثیر تغییرات وزن بر بروز سندرم متابولیک با معیارهای بین المللی و معیار چاقی شکمی ایرانی انجام شد.
موا دو

روش ها

این مطالعه از نوع هم گروهی آینده نگر، جمعیت مورد مطالعه شامل همه ی افراد بالای 20 سال شرکت کننده در مراحل اول و دوم مطالعه ی قند و لیپید تهران (TLGS) مشروط بر، فقدان سندرم متابولیک براساس معیارهای دور کمر ایرانی و (NHLBI)(National Heart، Lung and Blood Institute) بودند. معیار دور کمر ایرانی برابر 5/94 سانتی متر برای هر دو جنس در تعریف بر اساس پیامد، 89 سانتی متر برای مردان و 91 سانتی متر برای زنان در تعریف مقطعی به کار گرفته شد. اطلاعات افراد از طریق مصاحبه، مشاهده، معاینه، تکمیل پرسشنامه و انجام آزمایش ها جمع آوری شد، سپس خطر نسبی (RR) با حدود اطمینان 95% (CI) برای بروز سندرم متابولیک و نیز اجزای تشکیل دهنده ی آن، با استفاده از آزمون آماری رگرسیون لجستیک بر اساس هر یک از پنجک های تغییر وزن، بعد از تعدیل متغیرهای زمینه ای در یک دوره ی 1/3 ساله برآورد شد.

یافته ها

بروز تعدیل شده برای سن سندرم متابولیک طی دوره 1/3 ساله، بر اساس معیار دور کمر ایرانی پیامد 6/20% (مردان 26%، زنان 9/20%)، دور کمر ایرانی مقطعی 2/26% (مردان 4/34%، زنان 1/26%) و NHLBI 7/23% (مردان 4/24%، زنان 4/29%) برآورد شد. کاهش حداقل 3/1% وزن اولیه در زنان براساس معیارهای دور کمر ایرانی و NHLBI اثر محافظتی به دنبال داشت. از سوی دیگر، افزایش حداقل 4/1% وزن اولیه در مردان براساس هر سه معیار، باعث افزایش خطر نسبی بروز سندرم متابولیک شد. افزایش حداقل 3/1% وزن اولیه در زنان براساس معیارهای دور کمر ایرانی مقطعی و NHLBI و حداقل 4% وزن اولیه براساس معیار دور کمر ایرانی پیامد باعث افزایش خطر نسبی بروز سندرم متابولیک در آنان شد.

نتیجه گیری

با توجه به تاثیر محافظتی کاهش وزن حتی به مقدار جزیی (حداقل 3/1% برای مردان و 5/2% برای زنان) در بروز سندرم متابولیک و نیز چاقی شکمی، اجرای برنامه های تشویقی و آموزشی برای کاهش وزن در افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی توصیه می شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
116
لینک کوتاه:
magiran.com/p749072 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!