بررسی ارتباط بین اندازه و تعداد و واسطه های شیمیایی سرمی سلولهای چربی در بیماران مبتلا به بیماری های ایسکمیک قلب

پیام:
چکیده:
مقدمه
چربی اضافی در بدن با افزایش ابتلا به بیماری های ایسکمیک قلبی همراه است. واسطه های سلولهای چربی مانند لپتین و آدیپونکتین به عنوان عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی شناخته شده اند. در این مطالعه ارتباط بین اندازه و تعداد سلولهای چربی، سطح لپتین و آدیپونکتین سرم را با ابتلا به بیماری های ایسکمیک قلب مورد بررسی قرار دادیم.
روش کار
در یک مطالعه مورد شاهدی موارد از بین بیمارانی که تحت آنژیوگرافی عروق کرونر قرار گرفتند و علایم انسداد عروق و ایسکمی داشتند انتخاب شدند. شاهدها نیز از بین بیمارانی که آنژیوگرافی شده اما علایمی دال بر ایسکمی نداشتند انتخاب شدند. سطح سرمی لپتین، آدیپونکتین و انسولین در آزمایشگاه مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان انجام شد. اندازه و تعداد سلولها چربی پس از بیوپسی در آزمایشگاه پاتولوژی به کمک تکنیکهای خاص و نرم افزار Image trial ارزیابی شد. سپس داده ها به کمک نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
دو گروه مورد مطالعه از نظر سن و جنس و تحصیلات و شغل با هم همسان بودند. هیچ اختلاف آماری معنی داری بین تعداد و اندازه سلولهای چربی بین دو گروه وجود نداشت. سطح سرمی لپتین و آدیپونکتین و انسولین نیز بین دو گروه اختلاف معنی داری نشان نداد. اما لپتین با چاقی شکمی(0.036=Pو 0.31=r) و شاخص توده بدنی (0.033=Pو 0.32=r) همبستگی معنی داری داشتند.
بحث: لپتین و آدیپونکتین با چاقی و بروز بیماری های ایسکمیک قلبی ارتباط دارند و بعنوان عوامل خطر این بیماری ها معرفی شده اند، اما برای اثبات این موضوع در جمعیت ایرانی نیاز به مطالعات بیشتری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
225
لینک کوتاه:
magiran.com/p760632 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!