بررسی اثر میدان مغناطیسی پالسی با شدت 200 میکروتسلا و فرکانس 217 هرتز بر رشد و پیشرفت سلول های سرطانی فیبروسارکوما انتقال یافته در موش های Balb/c

چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به اثرات بیولوژیکی گزارش شده در فرکانس های مختلف ELF تحت عنوان پنجره فرکانسی و نیز به کار گیری فرکانس 217 هرتز به عنوان مدوله کننده امواج رادیوفرکانس 900 مگاهرتز در سیستم جهانی موبایل، هدف این مطالعه بررسی اثر میدان مغناطیسی با شدت 200 میکرو تسلا و فرکانس 217 هرتز بر میزان پیشرفت رشد سلول های سرطانی است.
روش بررسی
49 موش نر از نژاد Balb/c با سن 6-8 هفته، به طور تصادفی به 7 گروه (سه گروه آزمایش، سه گروه شم و گروه کنترل) تقسیم شدند وبه ترتیب 100%، 75% و30% حداقل تعداد سلول لازم برای ایجاد تومور به صورت زیر جلدی به آنهاتزریق گردید. در دومین روز پس از تزریق سلول ها، گروه آزمایش تحت تابش میدان مغناطیسی یکنواخت حاصل از یک جفت کویل هلموهلتز به صورت روزانه 150 دقیقه، 7 روز متوالی در هفته و به مدت 19 روز قرار گرفتند. تشکیل تومور پس از 10-6 روز مشاهده شد. در بیستمین روز آزمایش حیوانات بیهوش شدند و تومورها از آنها خارج گردید. همچنین نمونه های بافتی جهت مقایسه مورفولوژیکی جمع آوری شد.
یافته ها
در این مطالعه که به روش تجربی انجام شد وزن و سایز تومور در گروه های آزمایش نسبت به گروه شم با استفاده از تست آنالیز واریانس یکطرفه و نرم افزار Spss v.12 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان دادندکه وزن و سایز تومور در گروه های آزمایش نسبت به گروه شم دارای اختلاف معنی دارای (05/0 P<) بودند. از لحاظ ایجاد تومور نیز تفاوت معنی داری بین گروه های آزمایش و شم مشاهده شد. مقایسه مورفولوژیکی تفاوت معنی داری را از لحاظ تقسیمات سلولی و متاستاز به سایر ارگان ها نشان نداد. اما تقسیمات سلولی در گروه های آزمایش نسبت به گروه های شم بالاتر بود که نشان دهنده وجود تومورهای فعال تر در این گروه ها می باشد. همچنین تومورهای گروه های آزمایش، دارای نواحی نکروزه بزگتری بودند.
نتیجه گیری
داده های حاصل از این مطالعه نشان می دهد که تابش میدان مغناطیسی پالسی 200 میکرو تسلا با فرکانس 217 هرتز باعث افزایش رشد سلول های سرطانی فیبروسارکوما در موش های Balb/c می شود که نشان دهنده وجود اثر پنجره ای مطابق با گزارشها در مورد دیگر فرکانس های ELF است.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p768753 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!