ارزیابی مصرف منطقی سفتریاکسون در بخش های داخلی و جراحی

پیام:
چکیده:
اهداف
تجویز نادرست آنتی بیوتیک ها، سبب بروز مشکلات جدی مانند مقاومت میکروبی و بروز عوارض جانبی و حتی مرگ ومیر می شود. مطالعات ارزیابی الگوی مصرف دارو روش مناسبی برای آگاهی از مشکلات تجویز و مصرف غیرمنطقی داروها و یافتن راهکارهای اصلاحی هستند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی روند مصرف سفتریاکسون در ایران انجام گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه ی مقطعی - توصیفی در دو دوره شش ماهه در سال 1387 و 1388 روی 300 بیمار بستری در بخش های جراحی و داخلی یکی از بیمارستان های آموزشی تهران انجام گرفت. ابتدا دستورالعملی بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت و کتب مرجع برای تجویز و مصرف منطقی سفتریاکسون تدوین شد. برای جمع آوری اطلاعات از فرم های پژوهشگر ساخته استفاده شد و پس از جمع آوری اطلاعات میزان تطبیق الگوی مصرف سفتریاکسون با دستورالعمل مذکور سنجیده شد. داده ها با SPSS 16 تحلیل شد.
یافته ها
از 300 بیمار مورد مطالعه، 266 نفر سفتریاکسون را به عنوان آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک جراحی گرفته بودند که در 32% موارد مطابق دستورالعمل و در 68% موارد بدون انطباق کامل با دستورالعمل بود. در 34 بیماری که برای مصارف غیر از پیشگیری عفونت جراحی سفتریاکسون دریافت کرده بودند، در 7/14% تطابق با دستورالعمل و در 3/85% عدم تطابق کامل با دستورالعمل مشاهده شد.
نتیجه گیری
با توجه به عدم تطابق کامل مشاهده شده با دستورالعمل و احتمال بروز عوارض جانبی و مقاومت میکروبی متعاقب مصرف غیر منطقی سفتریاکسون، تامل بیشتری بر به کارگیری و اجرای دستورالعمل ها، استقرار شیوه های نظارتی و آموزشی کادر درمانی لازم به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
171
لینک کوتاه:
magiran.com/p774428 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!