بررسی هیستوپاتولوژی و مارکرهای بیولوژی در زنان مبتلا به سرطان پستان قبل از یائسگی (زیر 40 سال) و پس از یائسگی (بالای 60 سال) در بیمارستان رسول اکرم(ص) و آتیه

چکیده:
زمینه وهدف
سرطان پستان شایعترین بدخیمی و شایعترین سرطان منجر به مرگ در زنان می باشد. یکی از عواملی که در نحوه پیش آگهی و درمان سرطان پستان مطرح شده است، وضعیت هورمونها و رسپتورهای هورمونی می باشد. مطالعه موجود با هدف تعیین و مقایسه هیستوپاتولوژی و مارکرهای بیولوژی (ER، PR، P53، Her2/neu و Ki-67) در سرطان پستان در گروه های سنی زنان مبتلا زیر 40سال و بالای 60سال در بیمارستان رسول اکرم(ص) وآتیه انجام گرفته است.
روش کار
در این مطالعه مقطعی تحلیلی پس از بررسی فایل آزمایشگاه بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) وآتیه،60 تومور پستان زیر 40 سال و 57 تومور پستان بالای 60 سال وارد مطالعه شدند. پس از تهیه لام، رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی از نظر مارکرهای رسپتور استروژن(ER)، رسپتور پروژسترون(PR)، Ki-67، P53 و HER2/neu انجام شد و نتایج آن توسط پاتولوژیست مجرب ارزیابی گردید. همچنین داده های پاتولوژیک نیز جمع آوری شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS12 و آزمون های آماری T_Student وChi2 آنالیز گردید.
یافته ها
بین گروه زیر 40 سال و گروه بالای 60 سال اختلاف معنی داری بین سایز تومور، درگیری لنفاوی، گرید هیستولوژیک، Stage تومورهای مورد بررسی، بیومارکر ER، PR و بروز Her2/neu وجود نداشت. در مورد Ki-67 افزایش قابل ملاحظه ولی غیر معنی دار از لحاظ آماری در گروه زیر 40 سال جود داشت. بروز P53 تغییر یافته در گروه زیر 40 سال بطور معنی داری بالاتر بود(=4.35،).037/0=P 35/4=Chi2 value
نتیجه گیری
مطابق نتایج این تحقیق، مطالعه حاضر اختلاف عوامل هیستوپاتولوژیک در کانسر پستان پره و پست منوپوزال را تایید نکرد. بین محتوای وابستگی هورمونی کانسر قبل و بعد از یائسگی اختلاف قابل ملاحظه ای وجود ندارد. بروز HER2/neu نیز بعنوان یک فاکتور پروگنوستیک مستقل در شناسایی رفتار بیولوژیک کانسر پستان مطرح می گردد. بروز بالای Ki-67 و نیز اختلاف قطعی بروز P53 تغییر یافته در زنان مبتلا به کانسر پستان زیر 40 سال در این مطالعه نشانگر احتمالی ماهیت مجزای عوامل بوجود آورنده کانسر پستان، قبل و بعد از سن باروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p779705 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!