بررسی وضعیت هلیکوباکترپیلوری و ضایعات حنجره در بیماران کاندید لارنگوسکوپی مستقیم و بیوپسی مراجعه کننده به بیمارستان آیت الله طالقانی طی سال های 1388-1387

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
مطالعات محدودی در مورد ارتباط هلیکوباکترپیلوری (HP) با بیماری های خوش خیم و بدخیم حنجره انجام شده که نتایج متفاوتی داشته است. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت هلیکوباکترپیلوری و ضایعات حنجره در بیماران کاندید لارنگوسکوپی مستقیم و بیوپسی مراجعه کننده به بیمارستان آیت الله طالقانی طی سال های 1388-1387 انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی، بیمارانی که کاندید لارنگوسکوپی مستقیم ضایعات حنجره و بیوپسی آن بودند، بررسی شدند. نمونه های بیوپسی به بخش پاتولوژی و هم زمان به آزمایشگاه مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارسال شدند. جهت تشخیص عفونت با هلیکوباکترپیلوری آزمون PCR (Polymerase Chain Reaction) صورت گرفت.
یافته ها
59 بیمار با سن 3/18±1/46 سال مورد بررسی قرار گرفتند که 27 نفرشان مبتلا به بیماری های بدخیم حنجره و 32 نفر مبتلا به بیماری های خوش خیم حنجره بودند. فراوانی ابتلای بافت ها به HP در موارد بدخیمی (6/29 درصد) بیش از خوش خیمی (6/15 درصد) بود (NS). همراهی بیماری های بدخیم حنجره با جنس مرد، مصرف اتانول، مصرف سیگار و مصرف اپیوئید (تریاک) مشاهده شد. HP بیشتر در TVC، خلف و سمت راست کشف شد. از موارد HP مثبت، 35 درصد سابقه ریفلاکس معده به مری نداشتند.
نتیجه گیری
عفونت موضعی با هلیکوباکتر پیلوری (HP) نقشی در ایجاد بدخیمی های حنجره در مقایسه با موارد خوش خیم ندارد، هر چند که فراوانی ابتلای بافت های بیوپسی شده به HP در موارد بدخیمی (6/29 درصد) بیش از خوش خیمی (6/15 درصد) بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p783014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!