ارزیابی سیستم طراحی درمان RtDosePlan با استفاده از فیلم رادیوکرومیک و شبیه سازی مونت کارلو

پیام:
چکیده:
مقدمه
فیلم های گا ف کرومیک EBT از پیشرفته ترین و جدیدترین فیلم های موجود برای ارزیابی سیستم های طراحی درمان می باشند. قدرت تفکیک بالا، وابستگی انرژی پایین و معادل بافت بودن شان آنها را برای اندازه گیری توزیع دوز در پرتودرمانی مناسب ساخته است. این مطالعه به منظور ارزیابی پارامترهای دوزیمتریک سیستم طراحی درمان RtDosePlanهمچون منحنی های درصد دوز عمقی، پروفایل های جانبی پرتو و منحنی های همدوز، که در فانتوم آب با استفاده از فیلم رادیوکرومیک EBT و شبیه سازی مونت کارلو(EGSnrc) انجام شده، طراحی گردیده است.
مواد و روش ها
اسکنر رنگی Microtek به عنوان سیستم دیجیتال کننده فیلم انتخاب شد، که پاسخ فیلم در کانال قرمز استخراج و برای آنالیز استفاده شد. منحنی کالیبراسیون فیلم با بکارگیری تکه های فیلم پرتودهی شده با دوزهای مشخص استخراج گردید. فیلم درون فانتوم به موازات محور مرکزی پرتو جایگذاری و در شرایط استاندارد (میدان10×10 سانتیمتر مربع، فاصله تا سورس80 سانتیمتر) با ماشین کبالت-60 تحت تابش قرار گرفت. کدهای BEAMnrc و DOSXYZnrc برای شبیه سازی ماشین کبالت-60 و استخراج فانتوم بر پایه وکسل استفاده شدند. داده های فانتوم با استفاده از فایلهای دایکام حاصله از تصویر CT به سیستم طراحی درمانRtDosePlan انتقال داده شدند.
نتایج
DTA (فاصله تا توافق) و DD (اختلاف دوز) مابین پیش بینی سیستم طراحی درمان، اندازه گیری و محاسبات مونت کارلو همگی داخل ملاک پذیرش بودند (درون 3%DD= و3 DTA= میلیمتر).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که فیلم EBT ابزار مناسبی برای ارزیابی دوبعدی توزیع دوز در سیستم های طراحی درمان است. علاوه بر این، نتیجه گیری شد که شبیه سازی مونت کارلو با کد BEAMnrc پتانسیل مناسبی برای ارزیابی توزیع دوز دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p785001 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!