تاثیر عصاره خشک گیاه Echinacea purpurea بر عیار حاصل از واکسن بیماری نیوکاسل در طیور گوشتی با استفاده از آزمایش ممانعت از هماگلوتیناسیون

پیام:
چکیده:
بیماری نیوکاسل یکی از مهمترین بیماری های طیور است که می تواند با ایجاد تلفات بالا ضرر و زیان اقتصادی فراوانی وارد نماید. تعیین میزان پادتن علیه واکسن این بیماری می تواند شاخص با اهمیتی در تعیین میزان ایمنی علیه بیماری باشد.تحقیقات نشان داده است که عصاره گیاه اکی تاسه پور پورا سبب تحریک ایمنی به صورت فعال سازی فاگوستیوز، تحریک فیبر و پلاست ها و افزایش فعالیت لکوسیت ها می شود. در مطالعه حاضر سعی شد تا تاثیر کاربرد یک ماده محرک سیستم ایمنی بنام اکی ناسه پورپورا بر روند تولید پادتن علیه واکسن نیوکاسل مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور 450 قطعه جوجه گوشتی بصورت تصادفی به 5 گروه هرکدام با سه تکرار توزیع شدند. چهار گروه تیمار دزهای مختلفی از دارو به مدت سه هفته از یکروزگی در آب آشامیدنی تجویز شد و گروه پنجم به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شد. جوجه های همه گروه ها در روزهای 11، 19، 38 واکسن نیوکاسل دریافت کردند. متعاقبا در روزهای 10، 25، 34، 52 در هر گروه از 21 جوجه (از هر تکرار 7 قطعه) نمونه خون اخذ شد و عیار پادتن نیوکاسل توسط آزمایش HI تعیین شد. نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد مصرف عصاره اکی ناسه پورپورا در هریک از دزهای فوق اثرات مناسبی بر افزایش عیار آنتی بادی علیه بیماری نیوکاسل دارد که بین گروه کنترل و گروه های تیمار از نظر آماری معنی دار می باشد)01/0(p<. همچنین مشخص شدکه استفاده از اکی ناسه پورپورا موجب بهبود ضریب تبدیل غذایی و کاهش میزان تلفات می شود که از نظر آماری در مقایسه تیمارها با گروه کنترل معنی دار می باشد)01/0(p<. مطالعه حاضر تایید نمود که ضمن اینکه این گیاه سبب بهبود راندمان رشد جوجه می گردد، بر عیار پادتن علیه ویروس نیوکاسل تاثیر مثبت دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
119
لینک کوتاه:
magiran.com/p788519 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!