کاربرد مدل تصمیم گیری چند معیاره Electre-TRI در ارزیابی اثرات زیست محیطی طرحهای توسعه منابع آب، مطاله موردی: سد و شبکه آبیاری زهکشی اردبیل

پیام:
چکیده:
تعیین اهمیت اثرات زیست محیطی، یکی از مهم ترین مسائل و دغدغه های موجود در فرایند ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA) طرحها و پروژه ها است که عمدتا به ماهیت چند معیاره بودن آن بستگی دارد. اهمیت یک اثر زیست محیطی تنها مبتنی بر شدت آن اثر نیست و لازم است معیارهای دیگری نیز در تعریف اهمیت اثر لحاظ گردند. در این تحقیق برای نخستین بار در فرایند ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA) در ایران، از مدل Electre_TRI به عنوان یکی از معتبرترین تکنیک های طبقه بندی تصمیم گیری چند معیاره به منظور تعیین اهمیت اثرات زیست محیطی طرحهای توسعه منابع آب، استفاده شد. نتایج حاصل از کاربرد این مدل، با یکی از روش های ارزیابی در کشور که در ارزیابی اثرات زیست محیطی سد و شبکه آبیاری- زهکشی اردبیل به کارگرفته شده است و همچنین با روش جمع وزنی به عنوان یکی از روش های موجود ارزیابی اثرات زیست محیطی در تجربیات جهانی، مقایسه گردید. تعیین معیارهای برآورد اهمیت اثر، براساس بررسی مراجع ملی و بین المللی از دیگر فعالیتهای انجام یافته در این تحقیق بود. لازم به ذکر است که از جمله ورودی های مدل Electre_TRI، علاوه بر ارزش کمی معیارهای اثر زیست محیطی، وزن معیارها است. با توجه به عدم وجود متدولوژی مدون برای تعیین وزن معیارها در روش های موجود ارزیابی اثرات زیست محیطی در ایران، در این تحقیق وزن معیارها بر اساس روش جمع وزنی، تعیین شد. تحقیق حاضر گامی در جهت معرفی روش های جدید ارزیابی اثرات زیست محیطی در سطح جهانی و امکان کاربرد آن در فرایند EIA در ایران بود. این تحقیق می تواند راهگشای انجام تحقیقات بیشتر در خصوص متدولوژی های موجود ارزیابی اثرات زیست محیطی در سطح جهانی و ارتقاء روش های موجود در کشور باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
64
لینک کوتاه:
magiran.com/p791433 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!