تحلیل محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس مهارتهای اجتماعی با توجه به دیدگاه آموزگاران

نویسنده:
پیام:
چکیده:
هدف این پژوهش بررسی کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی دوره ابتدائی بر اساس آموزش مهارتهای اجتماعی به دانش آموزان است.به همین منظور ضمن تحلیل محتوای کتب فوق الذکر از نظرات آموزگاران نیز استفاده شده است، جامعه بررسی شده در این پژوهش، شامل 1- کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره ابتدائی (سوم، چهارم و پنجم)، که از هر کتاب بخش تعلیمات مدنی،مورد تحلیل قرار گرفت 2- کلیه آموزگاران سوم، چهارم و پنجم دوره ابتدائئ نواحی دو گانه ی شهرستان ارومیه که 831 نفر بودند. حجم نمونه ی آماری با فرمول کوکران 262 نفر برآورده شد. ابزار گردآوری داده ها برای بررسی نظرات آموزگاران، پرسشنامه بود که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم شد و جهت بررسی مهارت های اجتماعی در کتب فوق الذکر چک لیست مهارتهای اجتماعی تهیه شد.
روش آماری به کار رفته در این پژوهش، تحلیل توصیفی داده ها بود که با استفاده از آن داده ها گردآوری، طبقه بندی، و سازمان بندی شد. هم چنین برای تحلیل فرضیه های پژوهش از آزمون تحلیل واریانس یک سویه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. درمجموع نتایج ذیل حاصل شد: میزان مهارتهای اجتماعی موجود در کتب تعلیمات اجتماعی مجموعا«در حد متوسط و متوسط به پایین بوده وتعداد و درصد مقوله های مهارت های اجتماعی در کتاب سال سوم بیشتراز سال چهارم وسال چهارم بیشتر ازسال پنجم می باشد. توالی ومداومت از اصول سازماندهی محتوا در خصوص مهارتهای اجتماعی در کتب فوق الذکررعایت شده ومناسب است.اکثر دبیران موافق تناسب بین محتوای کتب تعلیمات اجتماعی با زمان اختصاص یافته به آن نبودند.تصاویر موجود در خصوص مهارتهای اجتماعی در کتابها در حد متوسط بوده ودر کتاب سال سوم بیشترازچهارم و چهارم بیشتر ازکتاب سال پنجم می باشد. بطور کلی، آموزگاران پایه سوم معتقدند که محتوای این کتاب می تواند در حد خوب به دانش آموزان در خصوص آموزش مهارتهای اجتماعی کمک کند و آموزگاران پایه چهارم و پنجم معتقدند که محتوای کتابها در حد کم ومتوسط به دانش آموزان در خصوص آموزش مهارتهای اجتماعی کمک می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
121
لینک کوتاه:
magiran.com/p792644 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!