بررسی اثر لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس به عنوان پروبیوتیک برپاسخ های ایمنی در موش Balb/c برضد بافت پیوندی تومور با منشا سرطان پستان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
خواص ضد توموری باکتری های خانواده ی لاکتوباسیلوس در مطالعات گوناگون نشان داده شده است. این خواص احتمالا به دلیل وجود ویژگی ایمنومدولاتوری یا تنظیم کننده ی سیستم ایمنی مربوط به این باکتری ها می باشد. هدف مطالعه ی حاضر بررسی اثرات مصرف لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس به عنوان پروبیوتیک بر پاسخ های ایمنی در موش های مبتلا شده به سرطان پستان با روش پیوند تومور می باشد.
روش بررسی
تعداد 18 سرموش ماده ی 6تا 8 هفته ای با وزن تقریبی 25تا30 گرم در شرایط یکسان به طور تصادفی در دو گروه شاهد و مورد تقسیم شدند که هرگروه شامل 9 عدد موش بود. موش های گروه اول به مدت 2هفته قبل از توموری شدن روزانه به میزان نیم میلی لیتر سوسپانسیون لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس CFU/ml) 108*7/2(را دریافت کردند و بعد از توموری شدن هم با وقفه های 3 روزه به صورت دوره های 7 روزه لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس را دریافت نمودند. گروه دوم به عنوان گروه کنترل در تمام طول مطالعه با حجم یکسان و شرایط مساوی PBS دریافت کردند.
یافته ها
نتایج مطالعه ی حاضر نشان داد که موش های دریافت کننده ی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس دارای میزان IL-12بیشتری در کشت سلول های طحالی خود در مقایسه با موش های گروه کنترل بوده، میزان TGF-β نیز که به عنوان یکی از سایتوکاین های سرکوبگر ایمنی مطرح می باشد، در موش های گیرنده ی پروبیوتیک کمتر بود. همچنین میزان پاسخ ازدیاد حساسیت تاخیری 48 ساعته در گروه گیرنده ی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس در تحریک مجدد با آنتی ژن اختصاصی تومور بیشتر بود که از نشانه های تحریک سلول های Th1 می باشد. علاوه براین، سرعت رشد تومور نیز در موش های گروه لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس کمتر ازگروه کنترل بود.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه می توان گفت که مصرف روزانه ی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس می تواند باعث تقویت پاسخ ایمنی سلولی شده، احتمالا به عنوان یک عامل حمایت کننده در درمان سرطان می تواند مطرح شود، اما هنوز نیاز به انجام مطالعات بیشتر و بررسی های دیگری برای کشف این اثرات وجود دارد
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p796469 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!