مهار درد و التهاب ناشی از تست فرمالین در موش های نر کوچک آزمایشگاهی با عصاره اتانولی زعفران (Crocus sativus) و اجزای آن؛ کروسین و سافرانال

پیام:
چکیده:
اهداف

مطالعات نشان داده که عصاره آبی- الکلی زعفران قادر به مهار درد و التهاب ناشی از فرمالین در موش های نر کوچک است. به دلیل تفاوت ترکیب عصاره الکلی با عصاره آبی- الکلی، در این مطالعه اثر عصاره اتانولی زعفران بر درد حاد و مزمن در موش های نر کوچک بررسی شد.

مواد و روش ها

این مطالعه تجربی روی موش های نر نژاد NMRI با میانگین وزنی 20 تا 25 گرم (6 سر در هر آزمایش) انجام شد. داروها 30 دقیقه قبل از تجویز فرمالین 2% استفاده شدند. پس از تزریق فرمالین، پاسخ حیوانات به مدت 60 دقیقه و هر 5 دقیقه یک بار بررسی شد. التهاب در دقیقه 25 به روش غوطه وری در جیوه بررسی شد. داده ها با آزمون های آنالیز واریانس یک طرفه و توکی با SPSS 9.01 تحلیل شد.

یافته ها

عصاره الکلی زعفران در دوز 5 میلی گرم بر کیلوگرم در فاز حاد و در دوز 10 میلی گرم بر کیلوگرم در فاز مزمن اثر ضددرد نشان داد. نالوکسان، دکسترومتورفان و L-NAME اثر عصاره زعفران در فاز حاد و مزمن را مهار نمود. سافرانال در فاز حاد و کروسین در فاز مزمن اثر ضددرد نشان داد. عصاره زعفران (5/2، 5 و 10 میلی گرم بر کیلوگرم) التهاب را به ترتیب 30%، 66% و 80% مهار کرد، اما سافرانال و کروسین در این مورد اثری نداشتند.

نتیجه گیری

عصاره اتانولی زعفران توانایی مهار فاز حاد درد ناشی از فرمالین را دارد و احتمالا این اثر تا قسمتی ناشی از سافرانال است. تحریک احتمالی مسیرهای وابسته به گیرنده های اوپیوئیدی، NMDA گلوتاماتی و نیتریک اکساید در مهار فاز حاد و مزمن درد دخالت دارند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
189
لینک کوتاه:
magiran.com/p804722 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!