نقش گیرنده های استروژنیک و استرس اکسیداتیو در اثر حفاظتی عصاره آبی گیاه Silybum marianum در موش صحرایی نیمه پارکینسونی

پیام:
چکیده:
اهداف
فنل های گیاهی می توانند به عنوان آنتی اکسیدان های موثر عمل کنند. گیاه ماریتیغال غنی از ترکیبات فنلی است و تعامل آنها با گیرنده های استروژنی نیز گزارش شده است. این مطالعه با هدف بررسی نقش گیرنده های استروژنی و استرس اکسیداتیو در اثر حفاظتی عصاره آبی گیاه ماریتیغال در موش های صحرایی نیمه پارکینسونی انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی60 سر موش صحرایی نر به شش گروه کنترل، کنترل تحت تیمار با عصاره، کنترل تحت تیمار با عصاره و فال وسترانت (آنتاگونیست گیرنده های استروژنی)، ضایعه دیده، ضایعه دیده تحت تیمار با عصاره و ضایعه دیده تحت تیمار با عصاره و فال وسترانت تقسیم شدند. دو هفته پس از جراحی استریوتاکسیک، رفتار چرخشی به دنبال تزریق آپومورفین، تعداد نورون های بخش متراکم جسم سیاه و میزان و فعالیت سوپراکسید دیسموتاز در بافت مغز بررسی شد. داده ها با آمار توصیفی و آزمون های آنوای یک طرفه، تعقیبی توکی و آزمون T با SPSS 13 تحلیل شد.
یافته ها
در گروه ضایعه دیده آپومورفین موجب چرخش به سمت مقابل ناحیه آسیب دیده شد (0001/0>p) و تعداد نورون های بخش متراکم جسم سیاه سمت چپ کاهش معنی داری یافت (05/0>p). عصاره تعداد چرخش ها را به سمت مقابل ناحیه آسیب دیده کاهش داد و مانع ازبین رفتن نورون های بخش متراکم جسم سیاه شد (05/0>p). عصاره موجب کاهش تولید مالون دی آلدئید و افزایش فعالیت سوپراکسید دیسموتاز شد (01/0>p و 05/0>p). فال وسترانت اثر حفاظتی عصاره را بر رفتار چرخشی، تعداد نورون ها و فاکتورهای بیوشیمیایی بافت مغزکاهش داد (05/0>p).
نتیجه گیری
به نظر می رسد بخشی از اثر حفاظتی عصاره آبی گیاه ماریتیغال در برابر توکسیسیتی 6- هیدروکسی دوپامین در نتیجه کاهش استرس اکسیداتیو و از طریق مسیر استروژنیک اعمال می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
207
لینک کوتاه:
magiran.com/p804734 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!