ارزیابی پارامترهای اسپرمی در نمونه های کاندید تزریق درون رحمی اسپرم

پیام:
چکیده:
مقدمه
روش های متفاوتی برای درمان ناباروری وجود دارد که از آن میان، تزریق درون رحمی اسپرم (IUI) قابل ذکر است. IUI به علت سادگی، هزینه ی پایین و غیر تهاجمی بودن، به عنوان استراتژی خط اول درمان زوج های نابارور انجام می شود. میزان موفقیت این روش درمانی وابسته به پارامترهای اصلی نمونه ی اسپرمی شامل غلظت اسپرم، درصد مورفولوژی طبیعی اسپرم و درصد تحرک در نمونه ی اسپرمی می باشد. هدف از این مطالعه، به دست آوردن میانگین پارامترهای اصلی اسپرمی در نمونه های کاندید IUI و نیز تعیین میزان حساسیت و اختصاصی بودن هر یک از آن ها در زوج های کاندید IUI بود.
روش ها
این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی در اسفند ماه سال 1386 در مرکز باروری و ناباروری شهید بهشتی اصفهان انجام شد. روش نمونه گیری ساده غیر احتمالی بود و طی آن، 66 نفر از افراد کاندید IUI از نظر آنالیز مایع Semen جهت پارامترهای اسپرمی مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار 12SPSS آنالیز شد.
یافته ها
پارامتر درصد مورفولوژی طبیعی اسپرم قبل (812/0 = AUC) و بعد (768/0 = AUC) از processing نسبت به سایر پارامترها دارای حساسیت و اختصاصی بودن بالاتری بوده، در پیش بینی نتایج روش درمانی IUI مؤثرتر بود.
نتیجه گیری
با توجه به متفاوت بودن میانگین مقادیر پارامترهای اسپرمی در مناطق جغرافیایی مختلف و این که نتایج حاصل در مورد میزان تاثیر هر یک از پارامترهای اسپرمی در موفقیت IUI در مطالعات مختلف، متفاوت می باشد، در هر منطقه باید مقادیر میانگین و میزان حساسیت و اختصاصی بودن این پارامترها مشخص گردد تا میزان موفقیت این روش درمانی افزایش یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
621
لینک کوتاه:
magiran.com/p804907 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!