مطالعه و ارزیابی عملکرد تزریق متناوب آب و گاز (WAG) در یکی از مخازن نفتی شکاف دار غرب ایران

پیام:
چکیده:
با گسترش و پیشرفت صنعت نفت، تمایل به افزایش تولید از میادین نفتی بیش از پیش مورد توجه و در اولویت قرار گرفت. به همین منظور روش های جدید ازدیاد برداشت پیشنهاد و مورد استفاده قرار می گیرند. تزریق متناوب آب و گاز نیز از جمله این روش ها هستند. در این روش آب و گاز به صورت متناوب و در یک محل به مخزن تزریق می شوند. هدف اصلی فرایند تزریق متناوب آب و گاز، افزایش بازدهی تزریق گاز توسط تزریق آب با افزایش سطح تماس سیال تزریقی با مخزن، کنترل نسبت تحرک میان سیال تزریقی و نفت مخزن و ایجاد جبهه حرکت پایدار است. تزریق متناوب آب وگاز به روش های امتزاجی، غیرامتزاجی، هیبرید (ترکیبی)، پیوسته و انتخابی پیوسته انجام می شود.
در این پژوهش، روش های مختلف تزریق متناوب آب و گاز در یکی از مخازن شرکت ملی نفت ایران با استفاده از بسته نرم افزار تجاری GeoQuest و ماژول ECLIPSE 100 شبیه سازی و ضریب بهره دهی و تولید تجمعی در پارامترهای مؤثر بر تزریق مانند چرخه (سیکل)، نوع و روش تزریق (غیرامتزاجی، هیبرید (ترکیبی)، و انتخابی پیوسته) مورد بررسی قرار گرفتند. سپس روش های تزریق منفرد آب، گاز و تزریق متناوب آب و گاز برای انتخاب روشمناسب تزریق در میدان مورد نظر مقایسه شدند. در نهایت با طراحی سناریوهای مختلف تزریق متناوب آب و گاز و تزریق جداگانه آب و گاز در الگوهای چهار و پنج نقطه ای تزریق، ضریب بهره دهی، درصد اشباع نفت باقی مانده و تولید تجمعی به منظور مشخص کردن الگوی بهینه تزریق در روش های ذکر شده محاسبه و مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان می دهد در صورتی که پارامترهای مؤثر بر تزریق متناوب آب و گاز به درستی طراحی و انتخاب شوند، ضریب بهره دهی و تولید در این روش به مراتب بیشتر از تزریق جداگانه آب و گاز می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p804987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!