اثرات پیش درمانی پنتوکسی فیلین و N - استیل سیستئین بر آسیب کلیوی ایجاد شده به دنبال ایسکمی - پرفیوژن مجدد کبد

پیام:
چکیده:
مقدمه
ایسکمی – پرفیوژن مجدد (IR) کبد از پیامدهای شایع اعمال جراحی به ویژه پیوند کبد می باشد که اغلب موجب اختلال عملکرد این عضو می شود. آسیب حاد کبدی ایجاد شده می تواند منجر به پاسخ های التهابی سیستمیک گردد که در نهایت موجب آسیب اعضای دور مانند قلب، ریه وکلیه می شود. در این مطالعه اثر یک مهارکننده قدرتمند تشکیل سیتوکین های التهابی (پنتوکسی فیلین، PTX) و یک آنتی اکسیدان شناخته شده (N-استیل سیستئین، NAC) بر اختلال عملکردی و استرس اکسیداتیو کلیه متعاقبIR کبدی مورد بررسی قرار گرفت.
روش
پنج گروه 6 تایی موش صحرایی نر استفاده شد. گروه اول شاهد (Sham) جراحی بود و در گروه دوم 90 دقیقه ایسکمی نسبی توسط مسدودنمودن شریان کبدی و ورید باب ایجاد و سپس پرفیوژن مجدد (4 ساعت) القا شد. در گروه سوم و چهارم، PTX و NAC به صورت مجزا قبل از ایسکمی و در گروه آخر هر دو دارو با هم به صورت داخل صفاقی تزریق شد. آلانین ترانس آمیناز (ALT)، آسپارتات ترانس آمیناز (AST)، آلکالین فسفاتاز(ALK)، اوره و کراتینین (Cr) سرم و هم چنین میزان مالون دی آلدئید (MDA) و گلوتاتیون (GSH) بافت کلیه در کلیه گروه ها اندازه گیری و مقایسه شد.
یافته ها
افزایش معنی دار غلظت سرمی ALTو AST بیانگر ایجاد آسیب کبدی در گروه IR نسبت به گروه شاهد (Sham) بوده و افزایش معنی دار غلظت اوره و نیز افزایش میزان MDA و کاهش GSH بافت کلیه در گروه IR نسبت به گروه شاهد بیانگر ایجاد آسیب عملکردی و اکسیداتیو کلیوی بود. تجویز PTX به تنهایی وNAC +PTX توانست از افزایش غلظت MDA در کلیه به طور معنی داری جلوگیری نماید. هم چنین تجویز مجزا و هم زمان PTXو NAC در پیشگیری از کاهش GSH کلیوی دارای اثر قابل توجهی بود.
نتیجه گیری
پیش درمانی با PTX و NAC قبل از ایسکمی – پرفیوژن مجدد کبد می تواند اثرات حفاظتی در جلوگیری از ایجاد استرس اکسیداتیو کلیوی از طریق کاهش میزان MDA و حفظ غلظت گلوتاتیون سلولی داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p807700 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!