نگرشی بر مطالب مرتبط با شبیه سازی در آثار استاد شهید مطهری ره

نویسنده:
چکیده:
استاد شهید مرتضی مطهری (ره) به عنوان یکی از متفکران برجسته و کم نظیر جهان اسلام آثار گسترده، بدیع و ارزنده ای در عرصه معارف اسلامی از خود بجا گذاشته است. احاطه استاد شهید بر منابع اسلامی، بهره مندی از قدرت تفکر و خلاقیت بالا، تماس مداوم با اقشار تحصیل کرده از جمله پزشکان، درک مناسب از متقاضیات زمان و آینده نگری، سبب شده تا تراوشات فکری وآثار قلمی استاد حاوی نکات بدیع و ارزشمندی در حوزه های بین رشته ای معارف اسلامی و دانش های نوین از جمله پزشکی باشد که در این مقاله به برخی موضوعات مرتبط با شبیه سازی پرداخته خواهد شد.
شبیه سازی به عنوان یکی از دستاوردهای نوین علم پزشکی توانسته افقهای تازه ای را در پیش چشمان بشر بگشاید. اما همزمان با اعلام نتایج موفق این فناوری موضعگیری های متفاوت و بعضا سرسختانه ای در مقابله با آن از سوی دانشمندان علوم مختلف شکل گرفت.
در این مقاله با بررسی و مرور عمده آثار استاد شهید مرتضی مطهری (ره)، به دنبال تبیین ادله مشروعیت این عمل از نگاه این متفکر بزرگ و تدوین آراء ایشان در مقابل ایرادات وارده بر شبیه سازی، هستیم. بدین منظور اهم مطالبی که در سخنان استاد مطهری به نحوی به موضوع شبیه سازی مرتبط می باشند را تحت عنواین زیر مطرح کرده و به تییین آن می پردازیم:1- ساختار انسان از جنبه های تشریحی و فیزیولوژیک2- وجوب کفایی طبابت و لزوم کسب دانش پزشکی3-لزوم بهره گیری از پیشرفت های نوین بشر در دانش پزشکی4- قانون مندی جسم و روح انسان5- احکام فقهی مربوط به پزشکی از قبیل اعتماد به نظر متخصصان متعهد در فقه، تزاحم احکام، پزشک غیر همجنس و..
6- اسلام و مقتضیات زمان: عدم بن بست در مسایل مستحدثه7- استقبال از افق های نو در پزشکی8- تولید موجودات با روش های غیرمتداولبا توجه به موارد فوق الذکر با استفاده از آثار استاد مطهری و دیگر محققان مسلمان می توان نکات بنیادی و کاربردی مهمی در حوزه های مرتبط با شبیه سازی بویژه مسائل اخلاقی و حقوقی استخراج و تدوین نمود و در عرصه عمل نیز آز آنها بهره گرفت. همچنین بیان این نظرات از طرف متفکری برجسته چون شهید مطهری، دلیل روشنی بر پویایی فقه شیعه می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
129
لینک کوتاه:
magiran.com/p810975 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!