بررسی دقت سونوگرافی بر بالین بیمار برای تشخیص پنوموتوراکس در بخش اورژانس بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) در سالش 1387

چکیده:
زمینه و هدف
پنوموتوراکس، اختلالی است که ممکن است در تروماهای نافذ یا بلانت قفسه سینه ایجاد شود و به دلیل اورژانس بودن نیاز به تشخیص و درمان سریع دارد. در حال حاضر اقدامات تشخیصی شامل CXR و CT-Scan می باشد. از آنجایی که برخی بیماران مشکوک به پنوموتوراکس وضعیت ناپایدار دارند و قابل ارجاع جهت CXR و CT-Scan نمی باشند، یافتن روش تشخیصی سریع و در بالین بیمار اهمیت بسزایی دارد. سونوگرافی قفسه سینه می تواند روشی سریع و در بالین بیمار جهت تشخیص پنوموتوراکس باشد. این مطالعه با هدف تعیین دقت سونوگرافی بر بالین بیمار برای تشخیص پنوموتوراکس انجام گرفت.
روش کار
نوع مطالعه ارزیابی آزمون و آینده نگر بود. در این مطالعه، 60 بیمار مشکوک به پنوموتوراکس بر اساس معیارها وارد مطالعه شدند. سونوگرافی قفسه سینه در محل بین دو خط پارااسترنال و میدکلاویکولار در فضای بین دنده ای دوم تا چهارم در هر طرف و در طی 5 تا 10 سیکل تنفسی انجام می گردید. پس از انجام سونوگرافی، نتایج بر اساس یکی از موارد زیر به عنوان معیار تشخیص قطعی مقایسه می شد: مثبت بودن CXR، مثبت بودن CT-Scan، تعبیه Chest Tube یا Needle Thoracostomy و خروج هوا. در صورت وجود هرگونه شک درCXR یا سونوگرافی و یا عدم تطابق نتایج این دو، CT-Scan قفسه سینه انجام می شد. داده ها در نهایت جمع آوری و آنالیز گردید. در این مطالعه از آزمون های آماری Chi-Square و Fisher’s Exact Test بر حسب شرایط و نرم افزار SPSS V.12 استفاده شد.
یافته ها
مکانیسم تروما در 5 مورد(3/8%) چاقوخوردگی، 53مورد(3/88%) ترومای متعدد، 1مورد(7/1%) ابتلاء به سل(Tuberculosis-TB) و 1 مورد نیز ترومای بلانت به قفسه سینه بود. با توجه به نتایج سونوگرافی، 11 مورد مبتلا به پنوموتوراکس بودند، در حالی که با توجه به یافته های رادیوگرافی و CT اسکن، 12 بیمار مبتلا به پنوموتوراکس بودند. حساسیت آزمون سونوگرافی در تشخیص پنوموتوراکس 6/91%، ویژگی این روش 100%، ارزش اخباری مثبت آن 100% و ارزش اخباری منفی آن 9/97% می باشد. دقت این روش 6/98% می باشد.
نتیجه گیری
آنچه که از مقایسه این مطالعه با مطالعات مشابه به دست می آید، آن است که بکارگیری سونوگرافی کنار تخت در اورژانس می تواند به میزان بسیار زیادی به تشخیص پنوموتوراکس کمک کند
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p822029 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!