فراوانی ناقلین استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین در پرسنل بیمارستان های گرگان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین از پاتوژن های مهم بیمارستانی می باشد. یکی از منابع مهم این ارگانیسم در عفونت بیمارستانی، پرسنل بیمارستان می باشند، شناسایی و کنترل پرسنل درمانی کلونیزه شده می تواند میزان بروز استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین را کاهش دهد. بر این اساس این طرح با هدف تعیین فراوانی ناقلین استافیلوکوک اورئوس و استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین در پرسنل درمانی بیمارستان های شهر گرگان و ارزیابی مقاومت این ایزوله ها به سایر آنتی بیوتیک ها انجام گردید.

مواد و روش کار

این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1388 انجام گرفت. تعداد 333 نفر از کادر درمانی بیمارستان در این طرح شرکت کردند. نمونه گیری با سوآپ سرپنبه ای استریل از ناحیه قدامی بینی هر فرد انجام و نمونه ها بلافاصله در محیط مانیتول سالت آگار کشت داده شد. کلونی های مشکوک با رنگ آمیزی گرم و تست های کاتالاز، کوآگولاز و DNase مورد شناسایی قرار گرفتند. برای تعیین مقاومت سویه ها به متی سیلین، (Minimum Inhibitory Concentration) MIC آن با متد میکرودایلوشن بررسی گردید. تست حساسیت به سایر آنتی بیوتیک ها به روش دیسک دیفیوژن (Kirby-Bauer) انجام شد.

یافته ها

شیوع ناقلین استافیلوکوک اورئوس و استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین در این مطالعه به ترتیب 24درصد و 3 درصد و بیشترین فراوانی در بخش اتاق عمل بود. بیشترین مقاومت نسبت به پنی سیلین مشاهده شد، و تمام سویه ها به ونکومایسین حساس بودند.

نتیجه گیری

شیوع استافیلوکوک اورئوس و سویه های استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین در پرسنل بیمارستان های گرگان، به ترتیب در حد متوسط و نسبتا پایین قرار دارد، کنترل دائمی ناقلین و درمان آن ها می تواند از اشاعه این باکتری و عفونت های حاصل از آن جلوگیری نماید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p824420 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!