بررسی بیان ژن های مربوط به زیر گروه های A2Aو A2Bگیرنده های آدنوزین در نمونه ی بافت سرطان پستان انسان

پیام:
چکیده:
مقدمه
آدنوزین از طریق چهار زیر گروه مختلف گیرنده ی آدنوزین (A1، A2A، A2B و A3) نقش مهمی در تنظیم رشد، تکثیر و مرگ سلول های طبیعی و سرطانی دارد. دانستن الگوی بیان زیر گروه های مختلف گیرنده های آدنوزین در بافت توموری و تفاوت آن با بافت طبیعی برای گسترش اهداف درمانی جهت کنترل مؤثرتر رشد تومور ضروری می باشد.
روش ها
نمونه های جمع آوری شده شامل 11 نمونه ی سرطانی و 4 نمونه ی طبیعی بود که طبیعی یا پاتوژن بودن تمام نمونه ها از نظر پاتولوژیکی تایید گردید. با استفاده از روش Real-Time PCR، ابتدا RNA سلول ها جدا شد و به توالی cDNA، رونویسی معکوس گردید. برای هر دو زیر گروه و بتا اکتین (شاهد مثبت)، با استفاده از توالی های cDNA مربوطه، یک جفت پرایمر اختصاصی طراحی و سنتز شد. PCR در شرایط مطلوب برای هر زیر گروه انجام گردید. محصولات PCR، روی ژل آگارز با غلظت 5/1 درصد الکتروفورز گردید. به وسیله ی روش های نیمه کمی با استفاده از نرم افزار Photoshop، Relative intensity نمونه ها اندازه گیری شد.
یافته ها
از بعد کیفی در تمامی نمونه های طبیعی و سرطانی بیان هر دو گیرنده ی A2A و A2B مشاهده شد. به کمک آنالیزهای تصویری معلوم گردید که بیان گیرنده های A2B در بافت تومور 36/1 برابر بافت طبیعی است، ولی در مورد گیرنده های A2A تفاوت چندانی بین بیان آن ها در بافت توموری و بافت طبیعی مشاهده نشد.
نتیجه گیری
مطالعات نیمه کمی انجام شده در این تحقیق، به اهمیت زیر گروه A2B در سرطان پستان انسان اشاره دارد. امید است در آینده برای بررسی دقیق تر این گیرنده ها به وسیله ی Real-Time PCR یا بررسی کمی به وسیله ی PCR به منظور شناسایی بهتر این گیرنده ها اقدامات لازم عملی گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
915
لینک کوتاه:
magiran.com/p826610 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!