بررسی میزان همراهی پروتئین P16 با دیسپلازی سرویکس در کرمانشاه

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان گردن رحم دومین سرطان شایع در زنان می باشد. کشف زودرس آن به وسیله ی تست پاپ اسمیر باعث کاهش مرگ و میر ناشی از این سرطان شده است. با این حال این تست دارای موارد منفی و مثبت کاذب نیز می باشد. به تازگی پروتئینی به نام P16 که یک مهار کننده ی کیناز وابسته به سیکلین (CDKI یا Cyclin-dependent Kinase) می باشد، شناسایی شده است. این پروتئین در کانسر سرویکس بروز بیش از حد (Ove-erxpression) پیدا می کند و مطالعه به ارتباط مارکر P16 با دیسپلازی دهانه ی رحم پرداخته ایم.
روش ها
در این مطالعه از 45 بیمار با تشخیص دیسپلازی نمونه گیری مجدد به عمل آمد. نمونه های گرفته شده با اسپاچولا، در محلول Liquid-base ریخته شد. پس از آماده سازی نمونه ها، از هر نمونه 2 لام تهیه و یکی با رنگ پاپ نیکولائو و دیگری به روش ایمنوسیتوشیمی با مارکر P16 رنگ آمیزی شد. نتایج بررسی لام های رنگ آمیزی شده با برنامه ی SPSS نسخه ی 15 و با آزمون آماری t-test مورد آنالیز قرار گرفت.
یافته ها
پس از بررسی لام های رنگ آمیزی شده با پاپ نیکولائو نتایج پاتولوژی به صورت 13 مورد (29 درصد) ASCUS، 18 مورد (40 درصد) LSIL، 11مورد (24 درصد) HSIL و 3 مورد (7 درصد) S.C.C بود. در بررسی ایمنوسیتوشیمی برای مارکر P16 نتایج (100%، 3/3) S.C.C، (100%، 11/11) HSIL، (67%، 18/12) LSIL، (23%، 13/3) ASCUS به دست آمد. افزایش درصد مثبت شدن مارکر P16 ارتباط معنی داری با افزایش درجه ی دیسپلازی در نمونه های پاپ اسمیر نشان داد (0001/0 > P به روش t-test).
نتیجه گیری
در این مطالعه افزایش درصد مثبت شدن مارکر P16 ارتباط معنی داری با افزایش درجه ی دیسپلازی در نمونه های پاپ اسمیر نشان داد؛ به همین دلیل پیشنهاد می شود از تست P16 به عنوان یک تست Optional (همراه) برای کشف دیسپلازی سرویکس استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1207
لینک کوتاه:
magiran.com/p826637 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!