مطالعه عددی سه بعدی تغییرات تراز بستر در قوس 180 درجه

پیام:
چکیده:
خاصیت س هبعدی جریان در خم های رودخان های، لزوم بررسی الگوی جریان و انتقال رسوب در این مجاری را با استفاده از مدل های عددی س هبعدی مطرح می سازد. در تحقیق حاضر، با استفاده از مدل عددی تغییرات تراز بستر (پوشیده از ماسه یکنواخت) در قوس 180 درجه با انحنای نسبی (SSIIM) «سیم» سه بعدی ملایم بررسی شده است. واسنجی ارتفاع زبری بستر نشان می دهد که بهترین همخوانی با داده های گزارش شده حاصل می شود. در این حالت مدل می تواند پشته رسوبی و ks 4/5 d90 6/25d50 8mm آزمایشگاهی درناحیه فرسایشی مورد انتظار در نیمه اول قوس و همچنین نواحی فرسایشی و رسوب گذاری نیمه دوم قوس را به خوبی مدل سازی کند؛ هرچند مقادیر حداکثر آبشستگی بستر و حداکثر ارتفاع تاج ناحیه رسوب گذاری در کانال، بیشتر از مقادیر آزمایشگاهی پی شبینی شده است. همچنین در ادامه، با هدف بررسی تاثیر پارامترهای مؤثر بر فیزیک مساله، اثر تغییر در ضریب زبری، اندازه شبکه میدان و همچنین اثر تغییر در عدد فرود جریان بر پیش بینی نتایج حاصل از شبیه سازی عددی بررسی شده است. نتایج این بررس ی ها نشان داد که با تغییر در میزان زبری بستر، مقدار فرسایش در قیاس با مقدار رسوب گذاری در بستر، تغییر بیشتری از خود نشان می دهد.
بررسی اثر اندازه شبکه میدان نیز نشان داد که مدل تا حدی به اندازه شبکه حساس است. تغییر در عدد فرود جریان نیز به طور قابل توجهی بر میزان تغییرات شیب عرضی بستر اثر می گذارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p832618 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!