ارزیابی و مقایسه زلزله های واقعی، مصنوعی و مدل های ضربه گونه جایگزین نزدیک گسل

پیام:
چکیده:

با توجه به اینکه در فواصل نزدیک به گسل تعداد رکوردهای واقعی زلزله اندک است و از طرف دیگر وجود ویژگی های خاص در رکوردهای نزدیک گسل که ما را به استفاده از رکوردهای دور از گسل محدود می سازد، استفاده از روش های شبیه سازی رکورد مفید است. به عنوان مثال در ناحیه تهران علی رغم قرارگیری در نزدیکی چند گسل اصلی و لرزه زا، هیچ رکورد واقعی ای برای آن وجود ندارد. اگر با استفاده از روش های شبیه سازی و با حفظ ویژگی های رکورد نزدیک گسل، برای این منطقه رکورد مصنوعی نزدیک گسل تهیه شود، می تواند در طراحی بهتر ساز ه های قرار گرفته در نزدیکی گسل به ما کمک کند.
در این تحقیق پس از بررسی رکوردهای واقعی نزدیک گسل، ضمن بررس ی مدل های مختلف ضربه گونه ارائه شده برای جایگزینی رکوردهای نزدیک گسل، مدل سینوسی می را انتخاب شده و با استفاده از آن مدل ضربه گونه متناسب با رکوردهای واقعی تهیه شده است. همچنین ضمن بررس ی روش های مختلف ایجاد رکوردهای مصنوعی زلزله، روش گسل محدود با اعمال شرایطی خاص به عنوان روش ی مناسب برای ایجاد رکورد مصنوعی نزدیک گسل استفاده شده و رکوردهای مصنوعی متناسب با رکوردهای واقعی تهیه شده است. سپس در ادامه این سه نوع رکورد مقایسه شده است. با توجه به اینکه در نزدیکی گسل شمال تهران رکورد واقعی نزدیک گسل وجود ندارد، متناسب با این منطقه مدل ضربه گونه ای به عنوان رکورد نزدیک گسل و همچنین رکورد مصنوعی نزدیک این گسل ایجاد شده و مورد مقایسه قرار گرفته است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p832623 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!