ارتباط اندازه قطعات یونجه و سطوح مختلف ماده خشک جیره با برخی شاخصهای متابولیکی و رفتاری مرتبط با سلامت دام در گاوهای شیرده هلشتاین

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی برخی شاخص های متابولیکی و رفتاری در گاوهای درگیر با اسیدوز، آزمایشی با استفاده از 8 راس گاو اصیل هلشتاین در اوایل دوره شیردهی و با جیره های براساس جو انجام گرفت. چهار جیره متفاوت از لحاظ ویژگی های فیزیکی در قالب طرح فاکتوریل 2×2 با دوسطح اندازه قطعات یونجه خشک (برشهای 5 و20 میلیمتر) و دو سطح ماده خشک جیره (بدون افزودن آب و با افزودن آب تا رسیدن به سطح 50 درصد ماده خشک) بصورت یک طرح چرخشی و جیره های کاملا مخلوط در اختیار گاوها قرار گرفت. نتایج آزمایش نشان داد اگرچه اندازه گیری های نقطه ای pH شکمبه در دامنه سلامتی قرار داشته (بالاتر از 8/5) و نشان از عدم وجود اسیدوزشکمبه ای در گاوها داشت ولی سایر معیارهای اندازه گیری شده حاکی از وجود اسیدوز در گاوهای مورد آزمایش بود. این معیارها شامل پایین تر بودن بیکربنات خون در گاوهای آزمایشی (21 در مقابل 24 میلیگرم در دسی لیتر)، ذرات درشت ومواد هضم نشده درمدفوع (اندازه بحرانی ذرات 4 میلیمتر در این آزمایش در مقابل 18/1 میلیمتردر حیوانات سالم)، مصرف اجزای درشتتر خوراک (انتخاب به نفع اجزای الک 19 میلیمتری در گاوهای مصرف کننده علوفه ریز) و نوسانات شدید خوراک مصرفی بود. در مقایسه با اندازه گیری های نقطه ای pH شکمبه، مشخصه های متابولیکی و رفتاری دام میتواند بطور موثری در تشخیص دامهای درگیر با اسیدوز مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
77
لینک کوتاه:
magiran.com/p834837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!