مطالعه اثر هیدروکلوئید کاراگینان و منعقدکننده های گلوکونودلتالاکتون و کلرید کلسیم بر ویژگی های رئولوژیکی، فیزیکی و حسی پنیر سویا (تافو)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

پنیرسویا (تافو) یکی از بهترین فراورده های پروتئینی سویاست. کالری این محصول نسبتا پایین است و برای افرادی که به لاکتوز، کلسترول و اسیدهای چرب اشباع بالای موجود در پنیر و گوشت حساس هستند، می تواند جایگزین بسیار خوبی باشد. در این تحقیق، اثر هیدروکلوئیدکاراگینان در دو غلظت 1/0 و 2/0 درصد (وزنی- وزنی، بر پایه شیرسویا) و منعقدکننده های کلریدکلسیم و گلوکونودلتالاکتون بر ویژگی های کیفی تافو بررسی شد.

مواد و روش ها

در این تحقیق، از کاراگینان، شیرسویا و منعقدکننده ها به عنوان مواد اولیه فرمولاسیون استفاده شد. شیر سویا تا دمای C100 حرارت داده شد و سپس کاراگینان و منعقدکننده ها به آن افزوده شده و مخلوط شدند تا لخته مورد نظر تشکیل شود. لخته ها را داخل توری ریخته وکاملا آبگیری کردند. ویژگی های کیفی (راندمان، رنگ، بافت و ویژگی های حسی) آن ها اندازه گیری شد.

یافته ها

افزودن کاراگینان در تافوهای تولید شده به کمک هر دو منعقدکننده کلرید کلسیم و گلوکونودلتالاکتون، موجب افزایش راندمان، روشنایی (فاکتور هانترL)، نرمی و انعطاف پذیری بافت شد. نمونه های حاوی CaCl2 در مقایسه با نمونه های حاوی GDL بافت سفت تری داشتند. نتایج آزمون حسی توصیفی نشان داد که افزودن کاراگینان موجب کاهش سفتی، کاهش الاستیسیته و افزایش تازگی و رطوبت تافو های حاصل شد. این اثرات در نمونه های حاوی GDL چشمگیرتر بود.

نتیجه گیری

نوع و غلظت منعقدکننده و هیدروکلوئید و اثرات متقابل آن ها بر هم می تواند تاثیرات مهمی بر ویژگی های کیفی و راندمان تافو داشته باشد. در این تحقیق، بهترین نتایج با استفاده از هیدروکلوئید کاراگینان در سطح 1/0 درصد و گلوکونودلتالاکتون به دست آمد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p837209 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!